بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 371
  • 1,419
  • 51,416
  • 435,746
  • 8,908,970

۷۳ -از اعمال مشترک ماه های مبارک رجب و شعبان و رمضان

بسم الله الرحمن الرحيم

هر كس براي خويش پناهي گزيده است             ما در پناه قائم آل محمد يم 

 (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

با صلوات و درود بر ۱۴ نور مقدسه از خاتم الانبياء و المرسلين حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم الي فرزند پاكش حجه ابن الحسن المهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف روحي و روح العالمين لهم الفدا و با آرزوي تعجيل در ظهور حضرتش شمه اي از اعمال سه ماهه مبارك رجب، شعبان و رمضان به نقل از كتب مفاتيح و معراج المومن تقديم مي گردد. عزيزان توجه داشته باشند بسيار پسنديده است كه در انجام اعمال عبادي و ادعيه با نيت قربه الي و رجاء ، اصالتا از طرف خود و نيابتا از طرف ائمه معصومين علیهم السلام و جميع انبياء و اوصياء ملائكه و پدران و مادران خود تا خضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام و  ارواح مومنين انس و جن و حق داران خود و ملتمسين دعا، اعمال را به جاي آورند تا ان شاء الله بيشتر مورد توجه خداوند متعال قرار گيرد.

الف) از اعمال مشترك ماه مبارك رجب:

۱- نماز شب اول هر ماه كه به فرمايش حضرت صادق علیه السلام ۲ ركعت (حمد+انعام) مي باشد و زيارت ابا عبدالله علیه السلام در روز اول رجب كه داراي فضيلت بسيار مي باشد.

۲- نماز روز اول هر ماه۲ ركعت بوده كه در ركعت اول حمد و ۳۰ توحيد و دوم حمد و ۳۰ قدر مي باشد و بعد از نماز تصديق دهید.

۳- روزه كه از افضل اعمال است اما اگر كسي بر آن قادر نباشد هر روز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزه را دريابد:

سبحان الاله الجليل سبحان من لاينبغي التسبيح الاله سبحان الاعزالاكرم سبحان من لبس العزّ و هو له اهل. بعلاوه اگر كسي سه روز پنجشنبه و جمعه و شنبه را در ماه رجب و ديگر ماه هاي حرام روزه بگيرد خداوند ثواب ۹۰۰ سال عبادت برايش بنويسد.

۴- فرمايش پيامبر صل الله علیه و آله و سلم : بگوييد در ماه رجب ۱۰۰ مرتبه (استغفر الله الذي لا اله هو وحده لاشريك له و اتوب اليه) و ختم نماييد به صدقه تا خداوند ختم فرمايد برايتان برحمت و مغفرت و كسي كه ۴۰۰ مرتبه بگويد نويسند برايش اجر ۱۰۰ شهيد.

۵- فرمايش پيامبر صل الله علیه و آله و سلم : هر كه گويد در اين ماه هزار مرتبه لااله الا الله خداوند نويسد برايش صد هزار حسنه و بنا فرمايد براي او ۱۰۰ شهر در بهشت.

۶- روايت شده ۷۰ مرتبه صبح و ۷۰ مرتبه وقت پسين بگوييد: (استغفر الله و اتوب اليه) و چون تمام شد دستها را بلند كرده و بگوييد (اللهم اغفرلي وتب علي) پس اگر در ماه مبارك رجب بميري خدا از تو راضي باشد و آتش ترا مس نكند.

۷- در جمیع اين ماه ۱۰۰۰ مرتبه بگويید  : استغفرالله ذالجلال و الاكرام من جميع الذنوب و الاثام .

۸- فرمايش پيامبر صل الله علیه و آله و سلم : بخوانيد ده هزار يا هزار يا صد مرتبه سوره توحيد.

۹- فرمايش پيامبر صل الله علیه و آله و سلم : بجای آورید در يك شب از اين ماه ۲ ركعت نماز و در هر ركعت يك حمد و ۵۰ توحيد تا گويا صد سال روزه گرفته باشید در راه خدا.

۱۰- نماز هر شب ماه مبارك رجب : ۲ ركعت، در هر ركعت حمد و ۳ كافرون و ۱ توحيد و بعد از اسلام دعاي مربوط كه در مفاتيح است.

۱۱- روزه پنج شنبه اول ماه رجب و نماز شب جمعه اول اين ماه (ليله الرغايب) بصورت حمد و ۳ قدر و ۱۲ توحيد در ۱۲ ركعت بين مغرب و عشاء با دماهاي مربوطه  در مفاتيح ،  طبق فرمايش حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم  جهت برآمدن حاجات دين و دنيا بوده و فضيلت بسيار دارد.

۱۲- به روايت از پيامبر صل الله علیه و آله و سلم : هر كه در روز جمعه ماه رجب ۴ ركعت (حمد+ ۷ آيه الكرسي+ ۴ توحيد) بخواند و بعد ۱۰ مرتبه بگويد (استغفر الله الذي لا اله الا هو و اسئله التوبه) خداوند تا روزي كه بميرد هر روز هزار حسنه و به هر آيه شهري در بهشت عطا فرمايد.

۱۳- روز سوم شهادت حضرت هادي علیه السلام  و روز ۲۵ رجب شهادت حضرت موسي ابن جعفر علیه السلام  است و بسيار مطلوب است قرائت زيارت آن بزرگواران در مفاتيح همراه با نماز زيارت.

۱۴- روزهاي مهم ماه مبارك رجب براي روزه گرفتن: تمام ماه يا روزهاي ۱، ۲، ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹ و روز آخر.

توجه: روزهاي ۱۳، ۱۴ و ۱۵ براي انجام اعمال ام داوود و اعتكاف در مساجد جامع بسيارفضیلت دارد همچنين از قرائت زيارت اباعبدالله (ع) در نيمه رجب غفلت نشود.

ب: از اعمال مشترك ماه مبارك شعبان:

۱- بعد از نماز شب اول و روز اول ماه، روزه روزهاي ۲شنبه و ۵شنبه هر هفته داراي ثواب بسيار مي باشد.

۲- سيد بن طاووس از حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم ثواب بسيار نقل كرده براي كسي كه سه روز اول را روزه گرفته و در شبهاي آن ۲ ركعت نماز (حمد+۱۱ توحيد) به جاي آورد.

۳- هر روز ۷۰ مرتبه بگويد: (استغفرالله و اسئله التوبه).

۴- هر روز ۷۰ مرتبه بگويد: (استغفرالله الذي لا اله الا هو الحي القيوم الرحمن الرحيم و اتوب اليه).

۵- در تمام اين ماه هزار مرتبه بگوييد: (لا اله الا الله و لا نعبد الا اياه مخلصين له الدين و لو كره المشركون) تا عبادت هزار ساله در نامه عملتان نوشته شود.

۶- در هر ۵ شنبه اين ماه ۲ ركعت نماز در هر ركعت حمد و صد توحيد خوانده و بعد از نماز صد صلوات قرائت شود.

۷- قرائت همه روز مناجات شعبانيه.

۸- شب بيست و هفتم :  ۱۲ ركعت در هر ركعت حمد و ۱ سوره بجاي آورید و بعد از سلام نماز آخر بخوانيد هر يك از حمد، فلق، ناس، توحيد و كافرون و قدر و آيه الكرسي را ۷ مرتبه و در انتها دعاي مربوطه را در مفاتيح قرائت فرماييد.

۹- در جمعه آخر شعبان بين نماز ظهر و عصر ۸ ركعت نماز بجاي آوريد ودر هر ركعت حمد و ۵ قدر و ۵ توحيد و ۵ انشراح و بعد از سلام اين دعا را (در معراج المومن) بخوانيد : اللهم يا اكرم من كل كريم و يا اسرع مجيب و يا اقرب سميع اشركني في جميع ما اعطيت عبادك في هذا اليوم و ما قبله و ما بعده بحق محمد و اله و اصحابه و بحق القران العظيم امين امين برحمتك يا ارحم الراحمين .

۱۰- روزهاي مهم براي روزه گرفتن: تمام ماه يا روزهاي ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و سه روز آخر ماه كه هر كس اين سه روز را روزه بگيرد ثواب روزه ۲ ماه متوالي برايش نوشته شود.

۱۱- از قرائت زيارت و نماز زيارت اباعبدالله علیه السلام در ۳ شعبان و زيارت و نماز زيارت حضرت ابوالفضل علیه السلام  در چهارم شعبان و زيارت و نماز حضرت سجاد علیه السلام در ۵ شعبان و اعمال سرداب مقدس امام الزمان(عج) همراه با زيارت مخصوص اباعبدالله علیه السلام در نيمه شعبان و ديگر اعمال اين شب در مفاتيح حتما غفلت ننماييد.

ج) ازاعمال مشترك ماه مبارك رمضان :

۱- قرائت دعاي اللهم ارزقني حج البيت الحرام و … دعاي يا علي يا عظيم … و دعاي اللهم ادخل علي اهل القبور و…. و دعاي اللهم رب شهر رمضان … و ديگر ادعيه بعد از نمازهاي فرضيه.

۲- قرائت نماز هر شب ماه رمضان : ۲ ركعت با حمد و ۳ توحيد و بعد دعاي سبحان من هو حفيظ لايغفل سبحان من هو رحيم لايعجل سبحان من هو قائم لا يسهو سبحان من هو دائم لا یلهو  و بعد ۷ مرتبه تسيبحات اربعه قرائت شده و بعد بگوييد سبحانك سبحانك سبحانك يا عظيم اغفر لي الذنب العظيم و بعد ۱۰ صلوات فرستيد تا خداوند ۷۰ هزار گناهتان با بيامرزد.

۳- قرائت فرماييد زيارت حضرت خديجه (س) درشب دهم و زيارت و نماز زيارت حضرت مجتبي علیه السلام  در شب ۱۵ رمضان و زيارت و نماز حضرت علي علیه السلام  و انجام اعمال شبهاي قدر در شبهاي ۱۹، ۲۱، ۲۲ رمضان و زيارت مخصوص اباعبدالله علیه السلام در شبهاي قدر كه در مفاتيح مي باشد و فضيلت بسيار دارد

توجه: نماز زيارات ۲ ركعت و نظير نماز صبح است .

توجه: شرط ثوابهايي كه اندكي از آنها نوشته شده قبولي نماز و عبادات از طرف خداوند متعال است اما برادر عزيز نه تاجر باش كه به طمع آن ثوابها عبادت كنی و نه همچون ترسويان از ترس جهنم عبادت كن، بلكه به شوق رضاي حق و بجاي آوردن عملي كه معصومین علیهم السلام  فرموده باشند و به عنوان تمرين اطاعت از معصومين علیهم السلام  آنها را بجاي آور، باشد  که انشاءالله مرضي حق گردد. 

با آرزوی توفیقات آن عزیز در کسب رضایت خداوند متعال و التماس دعای خیر 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top