بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 905
  • 1,419
  • 51,950
  • 436,280
  • 8,909,504

۱۰۴ -کار آفرینی Entrepreneurship

       با سلام و آرزوی توفیقات روزافزون الهی عزیزان و سروران ،

ماجرای حذف شش ماهۀ هزینه حمل و نقل پرسنل با موافقت کتبی خود پرسنل و اختصاص مبلغ آن برای خرید دوچرخه و اهدای آن به پرسنل قبلا عرض شده است که یک اقدام مدیریت جودویی بود. می دانیم در ورزش جودو با انجام تکنیکهایی ، از نیروی خود حریف برای زمین زدنش استفاده می شود .حال هرچه حریف قوی تر باشد تکنیک بهتر اجرا می شود . در اینجا نیز در یک اقدام جودویی ، پولی که توسط شرکت قرار بود به رانندگان پیمانکار سرویس ها داده شود (روزی ۵۰۰ تومان برای هر پرسنل) برای یک بازۀ زمانی شش ماهه با کسب موافقت پرسنل ، توسط مسئولین شرکت با خرید دوچرخه و اهدای آن به پرسنل فقط مسیر آن هدایت شد ( ۱۸۰ روز ضربدر ۵۰۰ = ۹۰ هزار تومان که = هزینۀ خرید یک دوچرخه شیک ) و هزینۀ اضافی نیز به شرکت تحمیل نشد در عوض منافع زیاد زیست محیطی و ورزشی و اقتصادی برای جامعه و پرسنل داشت . مدیران لایق و خلاق معمولا بجای هزینه تراشی برای سازمان خود باید هزینه های پرت و اتلافی را شناسایی و حذف و از محل صرفه جویی آنها در جاهای بهتر و مراکز اصلی هدف شرکتها و سازمانها هزینه نمایند بدون اینکه کمترین هزینه ای به سازمان و شرکتشان اضافه و تحمیل گردد.

در مبحث کارآفرینی نیز چنین است و باید بدون تحمیل هزینۀ اضافی به بودجۀ کشور این کار را انجام داد.  در این راستا ، ۱- حذف اتلافها و  ۲- توسعه بایستی از مهمترین اهداف باشد و این هدف زمانی تحقق می یابد که کارشناسانی با تحصیلات آکادمیک در همین رشته آموزش یافته و توسط قدرت دولت مراکز هدف مجاب به استخدام ایشان شوند.

۱- حذف اتلافها :

همانطور که قبلا عرض شده جهت شناسایی گسترۀ اتلافها ، متدولوژی هفت اتلاف یا Seven waste  که در صنعت تعریف شده برای همۀ مراکز و سازمانها و شرکتها و حتی شهرها قابل تعریف و اجرا و پیاده سازی است که صنعت آن را در هفت بخش محصولات بشرح ذیل تعریف می کند:

۱- تولید محصولات اضافی ممنوع  ،

۲- اضافه فرایندهای تولید محصولات  ممنوع  ،

۳- تولید محصول معیوب ممنوع ،

۴-حمل اضافی محصولات ممنوع ،

۵- حرکت اضافی محصولات ممنوع ،

۶-سکون ( وقفه) پرسنل تولیدکنندۀ محصولات ممنوع ،

۷- سکون محصولات ( انبارش) ممنوع .

حال این هفت بخش بصورت ماتریسی خود در هشت حیطه جامع ( هشت میم ) قابل تعمیم می باشد که عبارتند از :

۱-حیطۀ محصولات  ،

۲-حیطۀ محیط کار

۳-حیطۀ منابع انسانی ،

۴-حیطۀ ماشین آلات ،

۵-حیطۀ ملزومات ،

۶-حیطۀ مواد اولیه ،

۷-حیطۀ متد ( فعالیتها)  ،

۸-حیطۀ مستندات .

البته شناسایی این هشت حیطه توسط نویسندۀ مقاله تدوین شده و از جایی اقتباس نشده و شمول آن ظاهرا جامع جمیع جهات می باشد .

 ۲- توسعه :

توسعه نیز در دو جهت توسعۀ طولی ( مثلا شرکتی که پخش لبنیات دارد گاوداری هم راه بیندازد) و توسعۀ عرضی ( مثلا شرکتی که گاوداری دارد شرکت نخریسی هم راه بیندازد که هیچ وجه اشتراکی با شرکت قبلی اش ندارد) می باشد.

اینک در ذیل یک سری اقدامات ترجیها جودویی جهت رفع معضل بیکاری تقدیم حضور عزیزان می شود که منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما نیز می باشم :

۱) اقدامات در حوزۀ سازمان مدیریت و برنامه ریزی       ۲) اقدامات در حوزۀ شهرداری        ۳-اقدامات در حوزۀ بهداشت و درمان       ۴) اقدامات در حوزۀ اداره صنایع       ۵) اقدامات در حوزۀ آموزش و پرورش        ۶) اقدامات در حوزۀ ……..

 

۱)  اقدامات کارآفرینی در حوزۀ سازمان مدیریت و برنامه ریزی :

۱-تدوین سیلابس درسی موارد مورد لزوم جهت آموزش ناظرین مدیریت و برنامه ریزی در حوزه های مختلف کشوری ،

۲-ارائۀ سیلابس به وزارت آموزش عالی جهت گزینش دانشجو از طریق کنکور ،

۳-الزام مراکز هدف در بکارگیری این دانشجویان بصورت کارورزی در دوران دانشجویی و استخدام آنها پس از پایان تحصیل   ،

۴-اخذ گزارشات ماهانه از روند فعالیتهای دانشجویان یا فارغ التحصیلان و آنالیز آنها و ارائۀ فیدبک آن به ایشان.

نتیجه:

۱٫کارآفرینی و استخدام فارق التحصیلان بیکار ،

۲٫هدفمند شدن جذب و آموزش دانشجویان در آموزش عالی جهت رشته های کاربردی و مورد نیاز ،

۳٫هدفمند شدن و کنترل مراکز کشوری و شرکتی  توسط یک بخش غیر وابسته به آن نهاد با ارائۀ گزارشات مستقل . و……

 

۲) اقدامات کارآفرینی در حوزۀ شهرداری:

۱-تقسیم نواحی شهرداری به زون های کوچک و قابل کنترل ،

۲-تعیین سرپرست توسط شهرداری برای هر یک از زونها ،

۳- درخواست اعزام  و استقرار دادن نمایندگانی از مراکز کنترل شهری در این مرکز نظیر :   ۱٫ شهرداری     ۲٫  اداره بهداشت     ۳ اداره درمان و امور پزشکی     ۴٫ نیروی انتظامی  ۵٫ راهنمایی و رانندگی    ۶٫ تبلیغات اسلامی    ۷٫ کانون پرورش فکری کودکان     ۸٫کمیته امداد و امور خیریه     ۹٫ستاد مبارزه با گرانفروشی    و…..( کارآفرینی ) ،

۴- تعیین تیم های گشت و کنترل نامحسوس نحوۀ عملکرد اعضای زون ها و تنبیه و تشویق گروهی آنها ،

۵- اختصاص مبالغی در قبض های عوارض شهری جهت حقوق ایشان ( مدیریت جودویی ) .

حال هر معضل بهداشتی یا فرهنگی یا بهداشتی و یا انتظامی یا……که در هر یک از زون ها اتفاق بیفتد یک مسئولی خواهد داشت که بزرگی و وسعت شهر را نمی تواند بهانۀ قصور خود در نظارت و رفع معضل نماید .

و مسلما صرفه جویی و افزایش راندمانی که در کل نصیب کشور می شود به مراتب صدها برابر بیشتر از مبالغی خواهد بود که صرف حقوق و هزینه های این مراکز می شود .بدیهیست مسئولین محترم دلسوز می توانند این طرح را بصورت پایلوت در یکی از شهرکها پیاده و سپس آن را گسترش دهند.

۶- یکی از اقدامات که توسط معماران و طراحان و کارشناسان شهرداری ( شهرداران قبلی که اینک عضو شورای شهر می شوند ) می تواند انجام شود بنچ مارک کردن یا الگوبرداری از طرحهای موفق در شهرهای کشورهای دیگر می باشد بطور مثال یکی از همکاران قبلی خودم در شرکت ایران خودرو که از کارشناسان کارامد استراتژی می باشد ، در بازدیدش از شهرهای مغولستان متوجه طراحی جالبی شده بود بدین صورت کهدر آنجا تمامی ساخت وسازهای نهادهای دولتی اعم از مدارس و بیمارستانها و غیره را فقط  شهرداری مجاز به انجام است و هیچ نهاد دولتی مجاز به ساخت و ساز نیست و این یک تصمیم فوق العاده جالب و مفیدی است که می تواند الگوی مناسبی بوده و  توسط معماران کشور یعنی نمایندگان مجلس با ادغام فرمانداری و شهرداری و نظام مهندسی بوجود آید( این اقدام حرکتی در جهت حذف اتلافها می باشد یعنی هفت اتلاف) .

۳-اقدامات کارآفرینی در حوزۀ بهداشت و درمان:

۱- افزایش سهمیه و بررسی مجدد سیلابس واحدهای درسی رشته های  کارشناسی و فوق دیپلم مدیریت بیمارستانی و درمانگاهی ،

۲- الزام وزارت بهداشت و درمان به استخدام فقط فارغ التحصیلان این رشته ها بعنوان مدیران مراکز درمانی شهری و روستایی و حذف دکترهای متخصص از این سمت و استفاده از ایشان در تخصص های درمانی خودشان ،

۳- راه اندازی مجدانۀ طرح پزشک خانواده ،

توضیح اینکه خواهرم که حدود سی سال است در ایتالیا مقیم است تعریف می کرد ما در اینجا نیز طرح پزشک خانواده داریم بدین صورت که مناطق در اینجا زون بندی شده و لذا ما هرگاه بیمار شویم باید نزد پزشکی عمومی که مخصوص منطقه ماست برویم و هزینه های آن رایگان است و اگر نیاز به پزشک متخصص یا بستری شده در بیمارستان نیز پیدا کنیم بایستی آن پزشک خانواده معرفی کند که باز هم هزینه های آن رایگان خواهد بود ولی اگر بطور مستقیم نزد هر پزشک عمومی دیگر یا متخصص یا بیمارستان برویم بایستی هزینه های گزافی پرداخت نماییم لذا معمولا از مسیری که سیستمیک شده استفاده می کنیم .

مزایای طرح پزشک خانواده:

۱-استخدام پزشکان بیکار ( کارآفرینی)،

۲- استخدام فارغ التحصیلان مدیریت بیمارستانی و درمانگاهی جهت مدیریت مراکز پزشک خانواده ( کارآفرینی) ،

۳- رایگان شدن و یا کاهش هزینه های درمان برای بیماران ،

۴- داشتن پرونده و تجمیع سوابق پزشکی بیمار نزد یک پزشک و لحاظ شدن آنها هنگام مراجعۀ بیمار ( گاهی برخی بیماران به برخی داروها شدیدا حساسیت دارند که اگر پزشک اطلاع نداشته باشد و آنها را تجویز نماید بیمار با مشکل حاد روبرو شده و گاهی منجر به فوت او می شودکه تجمیع سوابق از آن جلوگیری می کند).

۵- جمع شدن بساط کسب درآمدهای کلان توسط برخی پزشک نمایان پول پرست و استخدام ایشان با حقوق های محدود شده توسط دولت ،

۶- کاهش میزان مرگ و میر و بیماری افراد به علت رایگان شدن و یا کاهش شدید هزینه های درمانی و  بهداشتی ،

۷- خروج معضل درمان در جامعه از موضع انفعالی ،

و……

۴) اقدامات در حوزۀ اداره صنایع : 

از شعارهای شرکتهای ژاپنی این است که در تاسیس شرکتها سقف را از سرمایۀ اولیه ولی دیوار دور شرکت را باید از درآمد شرکت ساخت . پدرم که مرا نصیحت می کرد می گفت پسرم خرج را نمی شود نکرد اما جلوی برج را بگیر .اما متاسفانه شرکتها و سازمانها معمولا برجشان از خرجشان بیشتر است لذا کم می آورند و اگر شرکت دولتی باشند نظیر شرکتهای خودرو ساز داخلی که الی ماشاءالله اتلاف بیداد می کند و یک مثال عینی آن دپوی هزاران خودروی تولیدی در انبارهای محصول آنهاست که متاسفانه سود خواب سرمایۀ خود را هم رو قیمت تمام شده کشیده و از مصرف کنندگان می گیرند.

راهکار :در وضعیت کنونی معمولا درخواست کنندگان تاسیس شرکتها با مراجعه به ادارات صنایع از راهنمایی های کارشناسان بصورت ماتریسی و انفعالی استفاده می کنند لذا بعضا شاهد وجود نهایت اتلاف و عدم توسعۀ کارشناسی در بسیاری از شرکتها و سازمانها هستیم و شاهد و دلیل این مدعا را با مراجعه به شهرکهای صنعتی و ملاحظۀ وفور ورشکستگی و انحلال آنها ملاحظه نمود.چرا ؟ چون معماری صنعت ایراد داشته است.

خشت اول گر نهد معمار کج        تا ثریا می رود دیوار کج    و علاج این معضل در اصلاح معماری صنعت است. برخی اقدامات پیشنهادی :

۱- ایجاد رشته صنایع با گرایش اتلاف در سازمانها و ادارات و افزایش سهمیۀ پذیرفته شدگان این رشته در دانشگاه ها  ،

۲- استخدام این نیروها در ادارات صنایع بدون تعهد پرداخت حقوق ایشان توسط ادارات صنایع ( کارآفرینی ) ،

۳-الزام کلیۀ شرکتهای تولیدی و سازمانها به حضور این نیروها بعنوان ناظرین و نمایندگان اجباری ادارات صنایع در آن شرکتها و سازمانها ،

۴- پرداخت حقوق و مزایای این نیروها توسط شرکتها و سازمانهای هدف ( مدیریت جودویی ) ،

۵-تشکیل جلسات منظم این نیروها در ادارات صنایع و گزارش عملکردها و بررسی متد و روشها و اصلاح متد و ارائه تجربیات ( کایزن ) ،

 

۵) اقدامات در حوزۀ آموزش و پرورش :

این حوزه از مهمتری حوزه هاست زیرا در نگاه استراتژی جزو اهداف مهم و بلند مدت می باشد که فرهنگ و بقای کشور را تعیین و تثبیت می کند .کشورهای مترقی و فهیم مهمترین اهداقشان را در تقویت این حوزه متمرکز می کنند و مخصوصا مفاطع سالهای اولیه یعنی دبستان و بهترین متخصصین تربیتی و روانشناسی را برای این مقطع در نظر می گیرند و محیطی کاملا ایزوله ایجاد می کنند تا هیچ تفکر و معضل خارجی در افکار کودکان بوجود نیاید .چرا؟ زیرا در این مفطع هنوز منیت کودکان شکل نگرفته و براحتی هر آموزشی را پذیرفته و  جزء باورهای قلبی شان انگاشته می شود مصداق : علم در کودکی چون نقش نمودن بر سنگ است العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر ، و کودکان همچون شاخه های باریک درختان به هر طرفی کشیده می شوند اما در جوانی که قوۀ عاقله آنها رشد کرده و منیت شکل می گیرد ، همچون تنۀ تنومند درختان که براحتی کج نمی شوند،  هر باوری را براحتی قبول نکرده و به قلب نمی فرستد بلکه آنها را از فیلتر قوۀ عقل عبور می دهد و دلیل علمی برای هر باوری طلب می کند و فوۀ عاقله اگر آموزشهای صحیح علمی و اسلامی ندیده باشد نخواهد توانست تصمیم صحیح بگیرد لذا به خطا افتاده و متاسفانه گاهی باورهای نادرست در افکار و قلبشان شکل می گیرد.

کم کاری در این حوزه و در این مقطع سنی ، دلیل معضلات ضد اخلاقی و دوری از دین در جوانان می باشد نظیر داستان دزدی که شبی با اره قفل را می برید و فردی از او سوال کرد چه می کنی و او گفت ویالون می زنم و مخاطب گفت این که صدایی ندارد و دزد پاسخ داد صدایش فردا در می آید ، حال هرچه در مفطع دبستان در افکار کودکان بکاریم در جوانی آن را درو خواهیم کرد لذا این فرصت را نباید از دست داد و بهترین فرصت برای آموزش باورهای اسلامی – اخلاقی و روانشناسی- تربیتی است و متاسفانه با مطالب مستحبی و مکروهی پر شده و از واجبات و حرام ها غفلت شده است و دلیل این مطلب وضعیت اخلاقی و رفتاری کنونی جوانان نسل جدید است.

اقدامات پیشنهادی:

۱-ایجاد رشته های تربیتی در دانشگاه که خاص تربیت مقاطع سنی دبستان و سنین ۶ تا ۹ سال باشد ،

۲-تدوین سیلابس دروس این رشته ها با دروس اسلامی- اخلاقی  و روانشناسی ،

۳- الزام کلیه مدارس مقطع دبستان به استخدام ماتریسی این مربیان ( جزو شرط تاسیس گذاشته شود ) ،

۴- حضور دائم این مربیان در مدرسه و برگزاری جلسات منظم و مستمر آموزشی برای چهار گروه : ۱- اولیاء  ۲- کودکان در کلاس ها   ۳- معلمان   ۴- خصوصی با دانش آموزانی که مشکلات درسی یا اخلاقی دارند ،

۵- تشکیل اجباری جلسات ماهانه مربیان جهت ارائۀ گزارش عملکرد و انتقال تجربیات مفید به دیگر مربیان،

توجه:

۱-استخدام ماتریسی یعنی آموزش و پرورش استخدام کند اما حقوق را آموزشگاه ها بدهند ،

۲- اینکه تاکید می کنم جلسات داشته باشند از تجربه ای است که در زمان جنگ دارم که در اواخر جنگ و چند روز قبل از قبول قطعنامه سازمان ملل ، به مرکزی که من در آنجا بودم ماموریت داده شد با اعزام چند گروه ، ملاقاتی با فرماندهان و مسئولین  لشگرها داشته و یک سری سوالاتی از ایشان بپرسیم و ضمنا نظرات پیشنهادی آنها را نیز بگیریم .یکی از مهمترین پیشنهادات ایشان این بود که در اوایل جنگ جلسات  مفیدی و مستمری داشتند که در آنها نظرات ارزشمندی جمع آوری می شد که در اواخر جنگ یا تشکیل نمی شد یا بسیار نامنظم شده بود بطور مثال می گفتند در اوایل که ماسکهای ضد گاز پاره می شد یکی از اعضای جلسه پیشنهاد کرد از دستگاه های آپاراتی برای تعمیر استفاده کنیم که بسیار خوب و کارساز بود . در خصوص مربیان آموزش نیز مسلما طی جلسات و تبادل نظرات تصمیمات و نظرات ارزشمند و کارسازی در جهت انتخاب بهترین نتایج تربیتی برای آموزش کودکان کسب خواهد شد.

۳-از مهمترین موارد آموزشی جهت آموزش درس اصلاح باورها می باشد نظیر آموزش علت العلل که در زندگی بدنبال علت العلل ها باشند و اشباها علت ها را دنبال نکنند( معضلی که متاسفانه بزرگ و کوچک و حتی مسئولین رده بالای کشور نیز به آن مبتلایند ). بطور مثال مصداق فرمایش قرآن مجید که ” لان شکرتم لازیدنکم” یعنی اگر نعمتی را شکر کنید خداوند از آن نعمت بیشتر به شما خواهد داد و این یک علت العلل است و یا دعای پدر و مادر و یا دعای محرومانی که به ایشان کمک کنیم و یا دعای قرآن مجید برای ما بواسطۀ تکریم و احترام ظاهری و عملی آن و یا دعای ائمه معصومین علیهم السلام برای ما بواسطۀ تکریم و احترام ظاهری و عملی به فرمایشات ایشان ، همگی علت العللی هستند که رعایت آنها باعث سعادت دنیوی و اخروی ما خواهد شد.

منتظر نظرات ارزشمندتان هستم .

با احترام و ادب – حسن زاده

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Dillanger
7 سال قبل

Very pretty! I wonder how it would look if you went over the berries with red, or red stickles? Just a thought. I am about to try this technique today. I just got my &#;2208ellen” black toothy cardstock yesterday. So thanks for the additional inspiration. It really is a stunning card!

Scroll to Top