بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 905
  • 1,419
  • 51,950
  • 436,280
  • 8,909,504

۱۱۰ – کوچ و کوچینگ. Coach and coaching

بنام خدا

۱- کوچینگ چیست ؟

بومیان ﺍﻓﺮﯾﻘﺎ، ﺭﻭﯼ ﺗﻨﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺣﻔﺮﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﻔﺮﻩ ﻫﺎ ﮔﺮﺩﻭ ﻣﯽ‌ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ. ﻣﯿﻤﻮﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﻮﺍﯼ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﺮﺩﻭ، ﺩﺳﺖ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﺍﯾﻦ ﺣﻔﺮﻩ‌ﻫﺎ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻭﻗﺘﯽ ﮔﺮﺩﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺸﺖ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺩﯾﮕر نمی‌توﺍﻧﻨﺪ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ. ﻣﯿﻤﻮﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺟﯿﻎ ﻣﯽ‍ﺯﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﻻ ﻭ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯽ‍ﭘﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻓﮑﺮﺵ ﻧﻤﯽ‌ﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻫﺎﯾﯽ ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺍﻡ ﺁﺯﺍﺩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ًﺷﮑﺎﺭ ﺷﮑﺎﺭﭼﯿﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. باور و ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻏﻠﻂ ﻭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﯼ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﻨﯽ ﻣﺎ، ﮔﺮﺩﻭﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﯿﻢ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﯾﻢ. ما زندانی افکار خودمان هستیم اما توسط همین افکار و اندیشیدن می توان کلید رهایی از مشکلات و راههای کامیابی در کار و زندگی را یافت.

“کوچینگ” شیوه ای است نوین و رو به رشد برای کمک به افراد و گروه ها در جهت بهبود، پیشرفت، یادگیری مهارتهای جدید، تشخیص راههای رسیدن به موفقیت های فردی و گروهی ، دستیابی به اهداف و مدیریت نقاط عطف زندگی و چالش ها.

کوچینگ یک رابطه دوطرفه بین شما و راهنماست به منظور حرکت شما از وضع کنونی به وضع دلخواه و مطلوب .

– اگر در مسائل کار و زندگی خود احساس درماندگی می کنید

– اگر مطمئن نیستید که واقعا چه می خواهید؟

– یا نمی دانید از چه راهی به آنچه که می خواهید برسید

– یا اگر هدفتان مشخص است و خوب می دانید که برای رسیدن به آن، چه باید کرد، اما به یک نوعی و به دلیلی از موفقیت باز مانده اید.

فرض کنید که هدفی را در زندگی انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید به آن برسید. مثلا می‌خواهید کیفیت مدیریت و رهبری خود را افزایش دهید یا می‌خواهید سطح عملکرد کسب و کار خود را ارتقاء دهید یا حتی می‌خواهید در زندگی شخصی خود کیفیت بالایی را تجربه کنید و قدرت حل مساله‌تان را افزایش دهید. در این شرایط مشاوره از متخصصان برای پیدا کردن راه‌حل‌ها معمولا اولین انتخاب است. مثلا شما از یک متخصص فروش می‌خواهید تا روند فروش محصولات کسب و کارتان را بررسی کند یا از یک مشاور مدیریت می‌خواهید تا رویه ها و ساختار کسب و کارتان را بازنگری کند و موارد قابل بهبود را بیابد.

مسئله‌ی بسیار مهم در کنار این رویکردها اینست که آیا ظرفیت‌های شما با رشد کسب و کارتان یا افزایش پیچیدگی‌های زندگیتان ارتقاء پیدا می‌کند؟

آیا شما در مسیر رشد توانمندتر می‌شوید که بتوانید مسائل بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را حل کنید؟

آیا دیدگاه شما نسبت به شرایط اطرافتان تغییر می‌کند؟

آیا نیاز نیست تا خودتان را بهتر بشناسید و با توانمندی های خودتان آشنا شوید؟

کوچ یا مربی فردی است که در پروسه رشد و تحول کنار شما قرار می‌گیرد، افکار و رویکردهای شما را به شما بازتاب می دهد، کمک می کند تا با نوع نگاهتان به مسائل آشنا شوید، قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف‌های خود را ببینید، امکانات و فرصت‌ها را بیابید و بهترین تصمیم‌ها را در جهت رشد کسب و کار و زندگی خود بگیرید دیدگاه کوچینگ به کوچی بدون قضاوت بوده و او را به عنوان فردی توانمند که قادر به حل مشکلات خود و پیدا کردن راه حل و رشد است، می بیند. اما فقط و فقط توسط تفکر و اندیشه و اراده و سخت کوشی و سماجت خودش .

بنابراین کوچینگ بیشتر از همه چیز درباره شماست و این‌که چطور می‌توانید به حداکثرهای خود دست‌ پیدا کنید، رضایت درونی داشته باشید و قدرتمندانه در زندگی حضور داشته باشید.

کوچینگ در طول سالیان گذشته گرایش‌های مختلفی پیدا کرده است. از جمله Life Coaching، Executive Coaching، Leadership Coaching، Career Coaching، Health Coaching و Self Coaching و … که در تمام این رویکردها همپوشانی‌های زیادی با یکدیگر وجود دارد. به‌عنوان مثال در فرآیند کوچینگ مدیریت ممکن است بخش‌هایی از فعالیت‌های تحولی به مسائل شخصی و زندگی مدیر هم مرتبط شود.

پس یادمان باشد ؛

انسانهای بزرگ : درباره عقاید حرف می زنند
انسانهای متوسط : درباره وقایع حرف می زنند
انسانهای کوچک : پشت سر دیگران حرف می زنند

انسانهای بزرگ : درد دیگران را دارند
انسانهای متوسط : درد خودشان را دارند
انسانهای کوچک : بی دردند

انسانهای بزرگ : عظمت دیگران را می بینند
انسانهای متوسط : به دنبال عظمت خود هستند
انسانهای کوچک : عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند

انسانهای بزرگ : به دنبال کسب حکمت هستند
انسانهای متوسط : به دنبال کسب دانش هستند
انسانهای کوچک : فقط به دنبال کسب پول هستند

انسانهای بزرگ : به دنبال خلق مسئله هستند
انسانهای متوسط : به دنبال حل مسئله هستند
انسانهای کوچک :مسئله ندارند.

مثال‌هایی از کوچینگ

مدیر ارشد یک سازمان تحت استرس‌های کاری بسیار زیاد دچار واکنش‌های هیجانی می‌شد و در این شرایط تصمیم‌هایی می‌گرفت که تحت تاثیر اتفاقات لحظه‌ای بود. در فرآیند کوچینگ به این مدیر کمک شد تا دلیل هیجانات خود را بشناسد و بر تاثیر این هیجانات بردیگران آگاه گردد و بتواند راه‌کارهایی را در زمان بروز هیجانات اتخاذ کند که خردمندانه تصمیم بگیرد.

یک شرکت دیگر ؛ در زمینه تکنولوژی در شرایط مطلوبی قرار داشت اما قصد داشتند تا به سطح بالاتری از کیفیت ارائه خدمات دست پیدا کنند و فرآیند فروش خود را تقویت کنند. در فرآیند کوچینگ تیمی، تیم مدیران این شرکت توانمندی‌های درونی سازمان را کشف کردند و براساس توانمندی‌های موجود برنامه‌ریزی آینده مطلوب را انجام دادند. تغییر تفکر و رویکردها در تیم مدیریتی باعث افزایش میزان فروش و ارتقاء سطح خدمات شد. در فرآیند کوچینگ تیمی، مدیران متوجه شدند که دلایل موفقیتشان چه بوده و چگونه می‌توانند موفقیت‌های بزرگتری را تجربه کنند.

در موردی دیگر ؛ یک مدیر جزیی‌نگر که درگیر جزییات اجرایی تیم خود بود و با این رویکرد قدرت خلاقیت تیم را صلب کرده‌ بود ، در فرآیند کوچینگ به او کمک شد تا این ویژگی خود را درست ببیند، به دیگران فضای فعالیت بدهد و در زمان‌های نیاز وارد جزییات بشود و در نهایت تیمی با انرژی بالاتری نسبت به قبل داشته باشد.

کوچینگ استارتاپ‌ها

مخاطب این خدمت افرادی هستند که قصد راه‌اندازی استارتاپ‌ دارند و می‌خواهند کسب و کار خود را شروع کنند. کوچینگ استارتاپ کمک می‌کند تا افراد با قابلیت‌های خود آشنا شوند، نیازمندی‌های کسب و کار خود را شناسایی کنند، برنامه‌ریزی موثری برای پیشبرد کارها داشته باشند و فرصت‌ها و امکانات و ریسک‌ها را شناسایی کنند.

کوچینگ تیم‌های کاری

مخاطب این خدمت تیم‌های کاری در سازمان‌ها هستند که باید پروژه‌‌ای را به سرانجام برسانند یا برای رسیدن به هدفی فعالیت می‌کنند. کوچینگ تیم‌های کاری کمک می‌کند تا ارتباط موثری در تیم شکل‌بگیرد، اعضا درک خوبی نسبت به یکدیگر بدست آورند و در مسیر هدف موثر گام بردارند.
کوچینگ رهبری

مخاطب این خدمت مدیران سازمان‌ها و کارآفرینان هستند. این بسته کمک می‌کند تا مدیران قدرت خود در پیشبرد اهداف کسب و کار را افزایش دهند و به رهبرانی تاثیرگذار و جریان‌ساز تبدیل شوند. کوچینگ رهبری کمک می‌کند تا مدیران سازمان‌ها بتوانند جریان‌های کاری را به‌خوبی مدیریت کنند و به‌سرانجام برسانند.

 چه زمانی من باید به یک ” کوچ coach (مربی) ” مراجعه شود؟

– اگر از وابستگی عاطفی به کسی یا چیزی در رنج هستید.

– اگر وابستگی به مواد مخدر، مشروبات الکلی، سیگار، قلیان زندگیتان را دچار بحران کرده است.

– اگر از وضع موجودروحی وروانی و شخصیتی زندگی خود ناراضی هستید.

– اگر نا امیدی و یأس همراه شماست.

– اگر خودتان را دوست ندارید و به دیگران آویزان هستید.

– اگر احساس بی ارزشی می کنید و هویت خودتان را در دیگران می بینید.

– اگر برای داشتن ارتباط سالم با خودتان و با دیگران مشکل دارید.

– اگر دچار استرس، تشویش و دلشوره هستید.

– اگر احساس گناه و ترس آزارتان می دهد.

– اگر در تصمیم گیری هایتان مشکل دارید.

– اگر از زندگی خود لذت نمی برید.

خدمات کوچینگ چطور دسته‌بندی می‌شوند؟

فرآیند کوچینگ معمولا با درخواست مراجع  یا کوچی آغاز می‌شود. شما هدفی دارید که می‌‌خواهید به آن برسید و به یک مربی نیاز دارید که هفته به هفته کنار شما باشد و بتواند شما را در مسیر هدایت کند. شما درخواست خود را اعلام می‌کنید، کوچ درخواست شما را بررسی می‌کند و درباره چگونگی این ارتباط با شما مصاحبه می‌نماید. در صورت‌ توافق طرفین، قرارداد امضا و جلسات کوچینگ آغاز می‌شود. این قرارداد یک تعهد دوطرفه است .

برای موفقیت در مسیر کوچینگ ، کوچی بایستی متعهد شود براساس صداقت و شفافیت و با پذیرش مسئولیت‌های خود در جلسات حضور داشته باشد. بازه‌ی زمانی این جلسات بسته به شرایط و موضوع متفاوت است. همینطور ممکن است جلسات در محل‌های مختلفی برگزار شود. کوچ بسته به شرایط و نیازها تمرین‌هایی را برای مراجع تعریف خواهد کرد و نتایج این تمرین‌ها و تکالیف در موفقیت فرآیند کوچینگ بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مربی معمولا در فرآیند کاری خود از آزمون‌ها، مدل‌ها و مفاهیم مختلفی در حوزه روانشناسی، مطالعات اجتماعی و مدل‌های تغییر استفاده می‌نماید. رویکرد کوچ همواره بر موفقیت‌ها و دستارودها و تبدیل ضعف‌ها به قوت ها و تهدیدها به فرصتهاست.

برای شروع کافی‌است درخواست خود را ارسال کنید و در صورت نیاز می‌توانیم از طریق پیام و sms  و تلفن نیازمندی‌ها و اولویت‌ها مطرح شوند.

چطور می‌توانم از خدمات کوچینگ استفاده کنم؟

افزایش قدرت گوش دادن و ارائه
مدیریت بحران و استرس
افزایش کیفیت زندگی فردی و کاری
افزایش یکپارچگی شخصیتی و همسو سازی رفتار و گفتار
بهبود هوش هیجانی
بازیابی انرژی روحی بعد از بحران‌های کاری
افزایش مسئولیت‌پذیری و تمرکز بر پیدا کردن راه‌حل
افزایش توان مدیریت و رهبری
شناخت استعدادها و توانایی‌ها
بهبود کیفیت ارتباطات
بهبود همکاری تیمی، کارسپاری و انگیزش
بهبود قدرت حل مساله و تفکر کلان
بهبود اولویت بندی و مدیریت زمان و انرژی
افزایش آگاهی نسبت به خود و اتخاذ تصمیمات خردمندانه
افزایش قدرت انتخاب

فرآیند کوچینگ معمولا چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان کوچینگ بسته به موضوع کوچی متفاوت است. اما معمولا زمان کوچینگ بین ۳ تا ۶ ماه خواهد بود. در شرایطی ممکن است این زمان به یکسال هم برسد. معمولا شرایطی که بر طول مدت کوچینگ تاثیر می‌گذارد شامل منابع مالی، زمان تخصیصی کوچی ، بازه‌های جلسات و موارد پیش‌بینی نشده حین کار است.

چطور ارتباط موثری با کوچ خود داشته باشم؟

اولین جلسه کوچینگ، جلسه مصاحبه و بررسی شرایط است. بسیار مهم است که در این جلسه شما نسبت به مربی خود احساس درونی خوبی داشته باشید. بنابراین در این جلسه به احساس‌های خود توجه کنید. همچنین شکل‌گیری ارتباط موثر تابع رفع ابهامات اولیه است. بنابراین در جلسه آشنایی تا می‌توانید سوال کنید و ابهامات خود را از بین ببرید. به‌ یاد داشته باشید که کوچینگ یک ارتباط دو طرفه است و نیاز است تا مجموعه دغدغه‌هایتان را با مربی خود مطرح کنید. مهم‌ترین اصل در شکل‌گیری رابطه موثر وجود حس قوی اعتماد است.

چطور موفقیت کوچینگ ارزیابی می‌شود؟

برای ارزیابی کیفیت رابطه کوچینگ دو فاکتور درونی و بیرونی وجود دارد. فاکتورهای درونی مانند درکی که از خود پیدا می‌کنید، احساس رضایت، احساس پیشرفت و مواردی از این دست است. فاکتورهای بیرونی شامل رسیدن به هدف تعریف شده، رسیدن به درآمد بالاتر، کسب موقعیت کاری بهتر و … می‌باشد

كوچينگ يا مربيگري حرفه اي است نسبتا جديد و يك كوچ يا مربي به مراجعان كمك مي كند تا از همه ظرفيت و پتانسيلهاي خود استفاده كنند تا زندگيشان را بهبود و رشد ببخشند

يك كوچ با علاقه و صبر و حمايت خود به عنوان گوش شنوا و آينه اي در مقابل کوچی ،به شناخت وی از خود و تواناييهايش كمك ميكند و دركنار کوچی قرار مي گيرد تا او بتواند خواسته هايش را شناخته و براي رسيدن به آنها گام بردارد

كوچينگ حرفه ايست در حال و آینده با نيم نگاه كوتاهي به گذشته مخصوصا  موفقيتهاي فرد،

ديدگاه كوچ به کوچی بدون قضاوت بوده و او را به عنوان فردي توانمند كه قادر به حل مشكلات خود و پيدا كردن راه حل و رشد است مي بيند ،

كوچ در كنار کوچی و در مسيري كه وي رشد مي نمايد همسفر  و همراه و حامي او می باشد تا وي به سرمنزل مقصود برسد.

كوچينگ با مشاوره و روانشناسي متفاوت است.يك کوچی در فرايند كوچينگ ،خود پاسخ سوالاتش را از درون افکار و اندیشه و پاسخ های خود بدست می آورد و با آگاهتر شدن رشد مي نمايد .

کوچینگ به جای مطرح کردن نظرات جدید ایده ها را از ذهن افراد بیرون می کشد.

به جای تحمیل عقاید راهکارهای ذهنی شخص را پویا نموده و پرورش می دهد، به جای رهنمون دادن، وی را به تفکر وا می دارد.

کوچینگ وابسته به واکنش فرد، قابل انعطاف و کارآمد است، نه اینکه تجویزی و دستوری باشد.

در این روش از قضاوت خودداری می شود و به افراد کمک می شود تا در زمینه های گوناگونی رشد و پیشرفت داشته باشند.

 

کوچینگ چه تفاوتی با مشاوره روانشناسی دارد؟

همه ما ممکن است گرفتار دردهای روحی باشیم که براساس رخدادهای زندگی در زمان‌های مختلف دچارش شده‌ایم. مثلا از بین رفتن یک رابطه، از دست دادن یک عزیز، تجربیات خشن در دوران کودکی و مواردی از این دست. در مشاوره روانشناسی تمرکز بر درمان این دردهاست و معمولا به میزان زیادی رویکرد اصلی ، واکاوی و نگاه به گذشته فرد است. اما کوچینگ بر عمل در زمان حال و تدوین برنامه ریزی برای آینده برای رسیدن به اهداف استوار است . کوچینگ یک پروسه درمانی نیست بلکه یک فرآیند ارتقائ کیفیت و تحول درونی است.

کوچینگ چه تفاوتی با مشاوره تخصصی دارد؟

مشاوران متخصص در زمینه‌های مختلف می‌توانند مشکلات مربوطه در کسب و کار را شناسایی کنند، شرایط را آنالیز نمایند و در مواقعی راه‌حل ارائه بدهند. اما فرض در رابطه‌ی کوچینگ بر این است که فرد یا تیم تحت‌ نظر مربی خودش پتانسیل پیدا کردن راه‌حل‌ها را دارد و کوچ یک فرآیند اکتشافی / حمایتی را برای فرد یا تیم در نظر می‌گیرد.

 

منشاء و ریشه های کوچینگ یا مربیگری

 در انگلیسی میانه، واژه “coche” به معنای “واگن یا کالسکه” بوده و ترجمه تحت الفظی “coach”(مربی)، وسیله ای است که یک شخص یا گروهی از افراد را از یک مکان به مقصد مطلوب می رساند.

مربیگری امروزه یکی از سریع ترین حرفه های رو به رشد در جهان است و طبق برآوردها، ۳۰ هزار مربی در جهان وجود دارد. مربیگری در اواسط سال ۱۹۸۰ میلادی توسط توماس لئونارد در ایالات متحده آمریکا ایجاد شد. از آن پس رشد و گسترش آن در بریتانیا، ژاپن، کانادا، استرالیا، سنگاپور، و نیوزیلند ادامه یافته است.

 

مزایای کار با یک کوچ coach (مربی) :

کار با کوچ های حرفه ای مزایای فوق العاده ای دارد.

– یافتن دیدی باز و روشن در مواجهه با چالش های فردی

– تقویت مهارتهای زندگی

– تقویت مهارتهای تصمیم گیری

– اثر بخشی بیشتر در روابط بین فردی

– اعتماد به نفس بالاتر

– عزت نفس قوی تر…

البته این فهرست به همین جا ختم نمی شود، افرادی که خدمات کوچینگ را دریافت می کنند، می توانند انتظار داشته باشند که خلاقیت آنان به نحو چشمگیری افزایش یابد، رضایتمندی از کار و زندگی را تجربه نمایند.به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند، خودشان و مردم را دوست داشته باشند و آزادی و رهایی را تجربه کنند.

با آرزوی تاییدات الهی و زندگی مملو از شادی و موفقیت

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
coupon codes avis car rental

Thanks for some other magnificent article. The place else could anyone get that type of info in such an ideal method of writing? I have a presentation next week, and I am at the search for such information.

Scroll to Top