بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 968
  • 1,419
  • 52,013
  • 436,343
  • 8,909,567

۱۰۹ -روشها و موانع نیل به موفقیت

۱- روشهای نیل به موفقیت

۱) هدف های خود را بررسی کنید. مشخص کنید که آن روز، سر کار و یا تعطیلات آخر هفته و غیره چه کاری می خواهید انجام دهید.

۲) فهرستی از آنچه را که باید انجام دهید و آنچه را که مایلید انجام دهید همراه با بر آورد زمانی، تهیه کنید.
۳) اگر کارها (آزمایه ها) و فعالیت ها در محدوده زمانی موجود نمی گنجند، الویت ها را تعیین کنید. چه کاری را باید حتما امروز انجام داد و چه کاری را می توان به تعویق انداخت و تا کی؟ مایلم چه چیزی را امروز انجام دهم؟ آیا می توانم کاری را به دیگری واگذار کنم؟ اگر می توانم، به چه کسی؟ اگر کار ایکس را انجام ندهم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر طوری نخواهد شد، ایکس را حذف کنید .
۴) برای انجام آزمایه ها ترتیب یا توالی خاصی را انتخاب کنید. بهترین توالی مورد نظر خود را بر گزینید. مثلا” عده ای فکر می کنند که اگر روزشان را با انجام کارهای الزامی شروع کنند و بعد سراغ کارهای لذت بخش بروند، به این ترتیب احساس می کنند که چیز خوبی برای انجام دادن دارند و تمام روزشان را فکر درباره آن کار ناخوشایند، اشغال نمی کند.

۵) هر بار فقط یک کار انجام دهید و سعی کنید هر چه را شروع کردید به پایان برسانید. این کار را انجام نداده سراغ کار دیگری نروید و گرنه انبوهی از کارهای نا تمام خواهید داشت. به طور کلی، در  این صورت هر کاری به وقت بیشتری نیاز پیدا می کند. چون شروع مجدد کار ناقص، مقداری از وقت را بیهوده مصرف می کند و کار نا تمام، همچنان در ذهن شما می ماند و در انجام کار فعلی، تداخل ایجاد می کند.

۶) فورا” پس از انجام کاری، کار دیگر را شروع نکنید. بلکه توقف کنید. برای خود استراحت های کوتاه مدت، زمانی برای آرمش، وقتی برای خوردن چای، ناهار و رسیدن به کارهای شخصی منظور کنید.

۷) اولویت ها و پیشرفت های کار را در مواقع مختلف روز بررسی کنید.

۸) مواظب تعویق اندازی باشید. آیا معیارهایتان را بیش از حد بالا انتخاب کرده اید و همین باعث می شود که کارها را به عقب بیندازید؟ آیا دید واقع نگرانه ای درباره آنچه می توانید انجام دهید، ندارید؟ آیا می توانید آن کار را همین الان انجام دهید و خودتان را خلاص کنید؟
۹) در انتهای روز هر آنچه را که انجام داده اید به یاد بیاورید و به خودتان امتیاز دهید

۱۰) با گذشته خود کنار بیائید تا حال شما را خراب نکند ،

۱۱) آنچه دیگران در مورد شما فکر میکنند به شما ارتباطی‌ ندارد،

۱۲)گذشت زمان تقریبا داروی هر دردی است؛ به زمان کمی‌ فرصت دهید،

۱۳) کسی‌ دلیل و مسئول خوشبختی‌ شما نیست؛ خودتان مسئولید،

۱۴) زندگی‌ خود را با دیگران مقایسه نکنید؛ ما هیچ خبر نداریم که زندگی‌ آنها برای چه و چگونه است ،

۱۵)  زیاد فکر نکنید؛ اشکالی ندارد که جواب بعضی‌ چیز‌ها را ندانیم ،

۱۶ لبخند بزنید؛ شما مسئول حل تمام مشکلات دنیا نیستید.

می توان از این اصول، در طرح ریزی فعالیتها  در افرادی که خود را از لحاظ زمانی زیر فشار سنگین احساس می کنند، استفاده کرد. فشار کم آوردن وقت و سایر نگرانی های اضطرابی، عده ای را از تفریح و فعالیت ها ی اجتماعی که قبلا مورد دلخواهشان بوده است، باز می دارد. این نوع فعالیت ها غالبا” در احساس ارزشمندی و احساس کنترل بر محیط، دخالت داشته است. در نتیجه، حذف این فعالیت ها، اغلب اضطراب و احساس آسیب پذیری را بیشتر می گرداند. وقتی این مساله تشخیص داده شد، درمانگر و بیمار می توانند برای برگشت به آن فعالیت های لذت بخش قبلی، یک برنامه ی فعالیت تنظیم کنند. بررسی برنامه های فعالیت، همچنین در تشخیص دوره های مربوط به اندیشناکی اضطرابی، مساول مربوط به کمال گرایی (که خود را به شکل احساس تسلط و لذت

کاملا” قطبی شده نشان می دهد – یعنی هر چیزی یا صفر نمره گذاری می شود و یا ۱۰) و برانگیزاننده های اضطراب، کمک می کند.

مثلا” باز بینی برنامه فعالیت یک خانم خانه دار، نشان داد که او معمولا” ساعت ۵:۳۰ صبح بیدار می شود؛ اما تا ساعت ۸ از رختخواب بیرون نمی آید. در طی این دوره، درجه بندی اضطراب او به طور افزایشی، بالا می رفت. معلوم شد که علت بالا رفتن اضطراب، اندیشناکی درباره همه چیزهایی بود که در طی روز ممکن بود درست انجام نپذیرد و به علاوه کوشش برای به خواب رفتن مجدد، به هیچ وجه موفق نبود. بنابراین موافقت شد که به جای ماندن در رختخواب و اندیشناکی، از رختخواب بیررون آید و به دوی آهسته بپردازد. دویدن، کاری بود که قبلا” دوست داشت اما از زمانی که اضطراب پیدا کرده بود، آن را کنار گذاشته بود .

 

۲- اصول مخرب جهت نیل به موفقیت :

۱) بهانه تراشی ،

۲) شک و تردید نسبت به خود ،

۳)  ترس از شکست ،

۴)  به تعویق انداختن کارها ،

۵) راضی نگهداشتن دیگران ،

۶)  ترس از عدم موفقیت ،

۷) منفی اندیشی ،

۸)  سخنان منفی ،

۹) قضاوت در مورد دیگران ،

۱۰) مجالست با افراد منفی .

 

۳- آرامش نتیجه سه عبارت است:

تجربه دیروز،
استفاده امروز،
امید به فردا .

ولی اغلب ما با سه عبارت دیگر زندگی می کنیم:

حسرت دیروز ،
اتلاف امروز،
ترس از فردا.

روزی حکیمی به شاگردانش گفت: «فردا هر کدام یک کیسه بیاورید و در آن به تعداد آدم‌هایی که دوستشان ندارید و از آنان بدتان می‌آید پیاز قرار دهید.» روز بعد همه همین کار را انجام دادند و حکیم گفت: «هر جا که می‌روید این کیسه را با خود حمل کنید.» شاگردان بعد از چند روز خسته شدند و به حکیم شکایت بردند که: «پیازها گندیده و بوی تعفن گرفته است و ما را اذیت می‌کند.» حکیم پاسخ زیبایی داد: «این شبیه وضعیتی است که شما کینه دیگران را در دل نگه دارید. این کینه، قلب و دل شما را فاسد می‌کند و بیشتر از همه خودتان را اذیت خواهد کرد.»

با آرزوی تاییدات الهی با بهترینها

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top