بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 675
  • 1,164
  • 51,224
  • 435,704
  • 8,907,855

۱۱۱ -نظام علت و معلولی causal system

بنام خدا

 

با سلام  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

دانشجويي پس از جلسۀ امتحان به نزد پدر رفت و  گفت پدر امروز با دهان روزه و علارغم دعای شما از نتیجۀ امتحان راضی نیستم .چرا خداوند به من توجه نکرد؟ پس خداوند مرا دوست ندارد و…..

متاسفانه اشتباهی که اکثر ما به آن مبتلا هستیم این است که دستورات اسلام را علت می پنداریم .نماز بخوانیم تا پولدار شویم .دعا بخوانیم تا نمره بیست بگیریم و …در صورتی که اسلام نه علت است و نه معلول بلکه اسلام درس آیین و روش زندگی و آموزش علت العلل هاست .اگر زلزله شود و تیر برق بر روی خودریی سقوط کند ، زلزله علت العلل ، تیر برق علت و تخریب خودرو معلول است پس تنها در بستر عمل به احکام آن ، آنگاه بر اساس قانون علت و معلول ،  علتها بروز کرده و نعمت و یا نقمت نصیبمان میشود.

لذا انسان مسلمان اگر فقط از صبح تا شب قرآن و یا نماز و ادعیه برای علتها بخواند، نه دنیا و نه آخرت چیزی نصیبش نخواهد شد چرا که اسلام دین عمل است و قرآن و فرمایشات ائمه معصومین نور است بسوی علت العللها و قرائت دعا آن زمانی که همراه با کسب معرفت و شناخت و سپس عمل به احکام آن باشد می تواند موثر در زندگانی باشد و فلسفۀ اصلی قرائت آنها که در مرحلۀ آخر مراحل ۱۲ گانۀ مقاله درخت سعادت عرض شده ، بستر سازی و آماده شدن جهت به یاد خداوند بودن برای رعایت تقواست تا  سنخیت با صفات مطلوب خداوند پیدا کرده و آنگاه در پیشگاه او توسلاتمان مقبول افتد و مورد عنایتش قرار گیریم و قلوبمان به نور ایمان و معرفت روشن گردد تا او را و آنچه او خلق کرده را دوست بداریم و سپس با تواضع قلبی اعمالمان به زینت ادب مزین شود و با شکر نعمتهایش در بستر ادب ، رضایت او را کسب کرده و در دو جهان سعادتمند شویم.

پس عمل که در مرحلۀ سوم است تعیین کنندۀ سرنوشت ماست و ۹ مرحلۀ قبل از آن ، بستر سازان سعادت و خوشبختی هستند .

” و من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شر یره ” .

پس  ای عزیز ، نگاه را باید به دین دقیق  نموده و هر حکمی را در جایگاه خودش درک نماییم.

خداوندا ما را در کسب معرفت به احکام و عمل به آنها و مخصوصا رعایت تقوا کمک و یاری بفرما تا در پرتو این عمل ، بهترین نتایج را در نظام علت و معلولی که بر عالم حاکم نموده ای کسب کنیم.

آمین یا رب العالمین

 

logo2

 

 

 

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top