بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 15,622
  • 16,743
  • 123,552
  • 533,665
  • 9,029,568

۱۴۸ – در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

بنام خدا ؛
قابل توجه ریاست محترم جمهوری اسلامی ، نمایندگان محترم مجلس ، آقایان وزیران و مدیران ارشد ادارات و سازمانها و مخصوصا صدا و سیما و مراکز تبلیغی و زیارتی جمهوری اسلامی ؛

با  تبریک حلول سال جدید و آرزوی سعادت و بهروزی و عنایات حضرت حق و نزول برکات و نعم الهی و دفع بلیات و حوادث نامطلوب برای تمامی مردم ایران و جهان .

سالها قبل خداوند توفیق داد چند سالی از محضر استاد اخلاق مرحوم حضرت آقای مولوی قندهاری ملقب به مولوی حسن جان ، فیض می بردم . البته متنی بقلم برادر بزرگوار حاج صادق اهنگران در حالات مرحوم اقای مولوی در بخش وقایع شگفت همین سایت درخت سعادت موجود است ( مقاله شماره ۱۷ ) که دعوت میکنم بازدید فرمایید . الغرض یکی از شاگردان ایشان که دارای مکاشفه و مورد تایید مرحوم حضرت اقای مولوی بودند روزی به من فرمود شیخی در نزدیکی منزل من فوت کرد و او را در مکاشفه دیدم در حالی که عده ای از شهدای جبهه او را محاکمه می کردند .چون موضوع را سوال کردم گفتند ما در شب شهادتمان در جبهه او به ما از مزیتهای شهادت می گفت در حالی که به گفتارش اعتقاد نداشت .گفتم خوب شما شهید شده و در بهشت هستید به او چکار دارید که پاسخ دادند : ” او بایستی به گفتارش اعتقاد می داشت و ما از او شاکی هستیم “. یا در ماجرای فوت موقت و رجعت مرحوم سید محسن زیارت نیا که به فرزند و برادرش دکتر مهدی زیارت نیا گفته بود و ایشان به من گفتند در برزخ او را بواسطه نخوردن کامل نوشیدنی که روی میز رستوران بود و انداختن کاغذ کاور ساندویج بر روی زمین مغازه و ایجاد زحمت برای صاحب مغازه محاکمه و تنبیه  کردند که مشروح آن نیز در بخش وقایع شگفت نقل شده است .

یکی از اصول دیانت ما عدل است یعنی خداوند عادل است و به احدی از افریده های خود غیر عدل رفتار نخواهد کرد لذا در این راستا برزخ را افرید تا در انجا حق الناس ها به عدالت تسویه شوند و ائمه معصومین علیهم السلام نیز فرموده اند که ما در برزخ کاری نمی کنیم زیرا عدل خداوند باید جاری شود ،  در نتیجه میبینیم حتی به عدم اعتقاد قلبی به گفتار نیز در انجا رسیدگی میشود چه برسد به در اختیار داشتن منصب و پول و قدرت و مقام . حال ای برادر و خواهر مسئول چه به معاد و برزخ اعتقاد داشته باشی و چه نداشته باشی یقین بدان برزخ و قیامت و معاد در راه و بر حق است و در انجا به عدالت کامل پندار و کردار همگی مان مورد ارزیابی قرار می گیرد. ” و من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره “. و هرگز نباید از آن غافل شد اما متاسفانه چنانکه در آیات ۳۰ الی ۳۲ سوره مبارکه یاسین می بینیم ، خداوند نیز به حالات و رفتار ما حسرت می خورد:

” يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ ﴿۳۰﴾ دريغا بر اين بندگان هيچ فرستاده‏ اى بر آنان نيامد مگر آنكه او را ريشخند میکردند (۳۰) أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لَا يَرْجِعُونَ ﴿۳۱﴾ مگر نديده‏ اند كه چه بسيار نسلها را پيش از آنان هلاك گردانيديم كه ديگر آنها به سويشان بازنمى‏ گردند (۳۱) وَإِنْ كُلٌّ لَمَّا جَمِيعٌ لَدَيْنَا مُحْضَرُونَ ﴿۳۲﴾ و قطعا همه آنان در پيشگاه ما احضار خواهند شد . ”

حال چه باید کرد ؟ پیشنهاد می شود از این به بعد شاهد  قشون کشی های نمایشی  هیئت دولت از این شهر به آن شهر نباشیم که هم خود را خسته میکنند و هم هزینه های اضافی به بیت المال تحمیل می شود بلکه خیلی مناسبتر خواهد بود که برای هر یک از وزرا و معاونین و مدیران مقادیری تخمه بخرند تا دفتر کارشان مشغول تخمه شکستن شده و همزمان یک سری اموزش های مدیریتی و در راس ان کایزن یا بهبود مستمر را شروع نمایند .مدیری که طبق متدولوژی کایزن کار کند ، می تواند در پشت میز کارش ، هم تخمه هایش را بشکند و همزمان تمامی مجموعه خود را بخوبی و با موفقیت مدیریت نماید و روزبروز شاهد پیشرفت آن باشد البته به شرط تسلط به متد مدیریت نوین همچون کایزن kizen و هفت اتلاف seven waste  و فایو اس  S5 و ده ها متد و تکنیک های مدیریتی که در هشت حیطه پیاده سازی شوند و در جهت پیشرفت کشور در تمام زمینه ها کاملا قابل اجرا و پیاده سازی است .
قدم اول ؛
باید باور کنیم که سعادت افراد و سعادت جامعه در بستر کسب رضایت خداوند است و رضایت خداوند در شکر نعمت های اوست ،
باید باور کنیم شکر واقعی در بستر عمل است و به لق لق زبان نیست و بستر عمل ، ادب است و بستر ادب ، ادب قلبی یا تواضع که اگر ادب قلبی نباشد ریا و چاپلوسی خواهد بود ،
باید باور کنیم بستر تواضع ، دوست داشتن است یعنی تا دیگران را دوست نداشته باشیم تواضع معنایی ندارد و زمانی می توانیم دیگران را دوست داشته باشیم که منیت را کنار زده باشیم زیرا ” رسم عاشق نیست با یکدل ، دو دلبر داشتن “. یا این شعر زیبا که : ” هرکه گوید من منم او من نشد ، کشت او چون لایق خرمن نشد “.البته شش بستر دیگر برای دوست داشتن در مقاله درخت سعادت در همین سایت تقدیم عزیزان شده که میتوانند مراجعه نمایند .
قدم دوم ؛
باید باور کنیم اگر مثلا زلزله ای رخ دهد و لوستر منزل روی میز بیفتد و آن را بشکند، میز معلول و لوستر علت و زلزله علت العلل است .
باید باور کنیم در جامعه فعلی ما ، حسن روحانی علت است ، تمامی وزیران و تمامی نمایندگان مجلس و کلیه مدیران کشور و زلزله ها و سیل ها و اختلاس ها و بارندگی ها و خشکسالی ها و وفور نعمت ها یا کمبودها همگی و همگی علت هستند و به استناد فرمایش قران مجید در ایه ۱۱ سوره رعد ، راه چاره نجات کشور تمرکز بر روی انها نیست بلکه تمرکز بر روی علت العلل هاست تا جامعه مستعد نزول برکات و نعم الهی شود.

سوال : این علت العلل کدامند؟ برای پاسخ مجددا سراغ فرمایشات قران مجید در ایات ۷ الی ۱۴ سوره مبارکه فجر میرویم که فرمودند :
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ، إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ، الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ،وَثَمُودَ الَّذِين جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ، وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ،الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ ، فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ، فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ، إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ .” که قران مجید ، اقوام عاد و ثمود و فرعون را در اوج قدرت مثال می زند و افول ایشان را در دو چیز میداند : طغیان در بلاد و زیاده روی در فساد ، که به طبع آن تازینه های عذاب الهی بر ایشان فرود امد .
پس راه نجات جامعه آموزش طغیانگر نبودن و فاسد نبودن بلکه چگونه خوب زیستن و ارتقاء معرفت و شناخت احاد مردم و رشد اخلاقیات است.
پس باید باور کنیم بستر دوست داشتن معرفت و شناخت و بستر معرفت ، عنایت خداوند متعال است که در پرتو رعایت اخلاقیات و شکر عملی نعمت های الهی توسط احاد مردم کسب خواهد شد.مجنون تا زمانی که رخ لیلی را ندیده و به صفات ظاهری او معرفت پیدا نکرد ، عاشقش نشد . پس ما نیز باید برای کسب معرفت کاری کنیم که مورد عنایت خداوند متعال قرار گیریم و آن توسل است اما هر توسلی اجابت نمی شود.پس مجنون برای جلب توجه لیلی باید با صفات مطلوب لیلی سنخیت یابد تا بتواند توجه او را جلب نماید .لباس زیبا در بر کند و خود را معطر نماید شانه بر ذلف زند و…اما در خصوص کسب عنایت خداوند متعال این سنخیت با رعایت تقوا کسب خواهد شد زیرا او مظهر پاکیست .
پس نتیجه نهایی این است که نجات و کسب سعادت احاد جامعه تنها در پرتو رعایت تقواست و مهمترین نقش و هدف دولتها بایستی آموزش اخلاقیات و آداب تقوا باشد تا در پرتو اصلاح باورهای مردمان و انجام اعمال صالحه ، جامعه مستعد نزول برکات و نعم الهی قرار گیرد که متاسفانه در این چهل سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد مسئولان کشور از ان غافل و سرگرم رفع و رجوع علتها بوده و از علت العلل ها غافل شدند .چهل سال روی قرانهای انسانی کار کردیم اما از انسانهای قرانی غافل شدیم .آموزش فقط سخنرانی نیست بلکه شاید بیش از نود درصد آن ، عامل بودن مسئولان و سخنرانان به اخلاقیات و معارف اسلامی است ” حسنات الابرار ، سیئات المقربین” که متاسفانه در این زمینه نیز الگوهای خوبی به جوانان و جامعه ارائه نشد و فرمایشات قران مجید در سوره مبارکه تکاثر برای بسیاری از ما و مخصوصا مسئولان مصداق دارد که میفرماید :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿۱﴾ تفاخر به بيشترداشتن شما را غافل داشت (۱) حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿۲﴾ تا كارتان [و پايتان] به گورستان رسيد (۲) كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿۳﴾ نه چنين است زود باشد كه بدانيد (۳) ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿۴﴾ باز هم نه چنين است زود باشد كه بدانيد (۴) كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ ﴿۵﴾ هرگز چنين نيست اگر علم‏ اليقين داشتيد (۵) لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ ﴿۶﴾ به يقين دوزخ را مى ‏بينيد (۶) ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ ﴿۷﴾ سپس آن را قطعا به عين‏ اليقين درمى‏ يابيد (۷) ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ ﴿۸﴾ سپس در همان روز است كه از نعمت [روى زمين] پرسيده خواهيد شد (۸)”
در پزشکی اصطلاحیست بنام سیکل معیوب مثلا وجود انتی هیستامین در پوست موجب احساس خارش میشود اما با خاراندن پوست انتی هیستامین ترشح میشود که وجود انتی هیستامین مجددا موجب تشدید احساس خارش میشود پس این امر موجب پروسه چرخشی میشود که پایانی ندارد لذا بایستی احساس خارش خود را کنترل و از خاراندن پوست خودداری نمود تا این پروسه پایان یابد . در خصوص انجام عمل ناپسند غیبت که ان را ترور سیاسی نیز می نامند نیز چنین است یعنی انجام غیبت که خود یک علت العلل منفی است موجب اولا مغضوب شدن نزد خداوند متعال و ثانیا ابقاء و پایداری ظلم میشود و نظیر سیکل معیوب پایانی برای ان وجود ندارد زیرا با انجام غیبت جامعه و افراد بیشتر مستعد نقمت ها و بلایا میشوند و ظلم و ظالم قوی تر میشوند و این افزایش ظلم موجب تشدید غیبت میشود یعنی روند سیکل معیوب . در اینجا تلگرام نظیر چاقو است که یک جراح با آن میتواند جان یک انسان را نجات دهد و هم یک قاتل می تواند با آن جان یک انسان را بگیرد پس تقبیح و بد دانستن آن خطاست بلکه بایستی با آموزش مزایا و معایب آن ، مردم را تشویق و ترغیب به استفاده مفید از آن نمود تا وسیله ای برای غیبت و تهمت و ترویج گناه نباشد بلکه ابزار آموزش و ترویج آداب اسلامی و اخلاقیات و جلوگیری کننده از رذائل اخلاقی نظیر غیبت و تهمت باشد .در انتها روایت و فرمایش بسیار عالی امام صادق علیه السلام بنقل از کتاب اصول کافی تقدیم عزیزان میگردد :

ابى اسامه زيد شحّام گويد: امام صادق (ع) به من فرمود: به آنان كه از من اطاعت و به سخنانم عمل می کنند سلام برسان و بگو شما را به تقواى خداى عز و جل، و پرهيزکارى در دين، و كوشش در راه خدا، و راستى در گفتار، و برگرداندن امانت به صاحبانش، و سجده طولانى، و خوشرفتارى نسبت به همسايگان سفارش می کنم، زيرا حضرت محمد (ص) به همين منظور مبعوث شده است. و به كسانى كه به شما اعتماد می کنند چه نيكوكار باشند يا بدكار، امانت را برگردانيد زيرا پیامبر (ص) حتى به اداى سوزن و نخ فرمان داده است. صله رحم به جا آوريد و در تشييع جنازه شركت كنيد و به عيادت بيمار برويد و اداى حقوق نماييد زيرا به کسی از شما می توان جعفری مذهب گفت كه در دينش متّقى، و درست گفتار و امانتدار و با مردم خوشخو باشد، و چنين شخصى با اين گونه كارهايش مرا مسرور مى‏سازد، و اين است روش و آيين جعفرى.

اگر شيعه ما داراى اين صفات نباشد برايم مايه اندوه و ننگ است، و مردم می گویند: اين است آيين جعفر صادق (ع)، به خدا سوگند پدرم ، حضرت باقر (ع) ،به من فرمود: كسى از پيروان حضرت على (ع) زينت قبيله‏ اى است كه از همه كس بيشتر اداكننده امانت، و برآورنده حقوق و در گفتار و امانت از همه صادق تر باشد به گونه‏ اى كه اگر از هر كس در باره او سؤال شود بگويند مانند فلانى بايد بود، زيرا از ما امانتدارتر و درست گفتارتر است.”
با احترام و آرزوی تاییدات الهی

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top