۱۶۵ – سوء تفاهم

بسمه تعالی

افکار ما احساسات ما و احساسات ما باورهای ما و باورهای ما رفتارهای ما و رفتارهای ما عادات ما و عادات ما شخصیت ما و شخصیت ما سرنوشت ما را میسازد .
اسلام دین انسان سازیست و فقط دین ذکر و دعا نیست و طبق مراحل دوازدهگانه مقاله درخت سعادت ، ادعیه و قران و فروع دین بستر دوازدهم و توسل بستر هشتم مراحل انسان سازی و پلکانی بسوی سعادت انسان است چرا که اسلام واقعی دین عمل است اما نه عمل برای عمل یعنی نماز نخوانیم که نماز خوانده باشیم یا دعا و قران نخوانیم که دعا و قران خوانده باشیم بلکه فلسفه و هدف اصلی ده فروع دین و ادعیه و قران ، سوق دادن انسان بسوی عمل صالح است و اینها زیرساختها و بسترها و شرط قبولی اعمال نزد خداوند متعال هستند و برترین عمل ، شکر نعمتهای الهیست که شامل بهره وری و خیررسانی نعمتهای الهی برای خود و دیگر مخلوقات خداوند است . مرحله دوازدهم مقاله درخت سعادت یعنی ” تذکر ” شامل ده فروع دین و قرائت دعا و قران میباشد یعنی قرائت ادعیه و نماز و قران گذشته از جنبه ثواب آن ، بستری هستند برای یادآوری به یاد خداوند بودن .چرا ؟ برای رعایت تقوای الهی و رعایت تقوا چرا؟ زیرا تقوا شرط و بستر سنخیت یعنی شبیه بودن به صفات مطلوب خداوند متعال است و سنخیت نیز خود شرط و بستر قبولی توسلات و قبولی توسلات نیز شرط و بستر عنایت است یعنی نتیجه توسل مقبول مورد عنایت قرار گرفتن عاشق از طرف معشوق است پس در زیارات ائمه معصومین علیهم السلام خانه و زن و زندگی نخواهیم که خیلی کم خواسته ایم بلکه باید عنایت حضرت را بخواهیم که عنایت نیز خود بستر معرفت است یعنی تا مورد عنایت قرار نگیریم معرفت حاصل نگردد و این معرفت است که بستر عشق و دوست داشتن است که شرط و بستر اعمال متواضعانه و مودبانه است که سرنوشتها را رغم میزنند.
پس اگر درب حرم امام دقایقی بسته شود ، درب عنایت امام هرگز بسته نخواهد شد که به بستن درب گریبان چاک کنیم چرا که این کار با سنخیت که مقدمه و بستر عنایت است در تضاد میباشد و اگر به حرم مشرف میشویم بایستی با عشق و تواضع و نهایت ادب باشد و امام را در همه حال ناظر رفتار خود بدانیم و حرم را حمام ندانیم که گناهان و خطاهای ما را بشوید بلکه آن را محل گرفتن نمره رفتار از امام بابت پندارها و رفتارها و کردارهای خود در جامعه بدانیم .حرم های شریف محل اصلاح باورهای غلط و از باب الله بسوی الله رفتن و بعد بخودامدن و اصلاح عملکردهاست اما متاسفانه به این نکته کمتر توجه می شود لذا میبینیم همانطور که در بالا گفته شد اکثرا عمل را برای عمل انجام میدهیم . نماز می خوانیم که نمازخوانده باشیم ، دعا می خوانیم که دعا خوانده باشیم ، قران میخوانیم که قران خوانده باشیم زیارت می کنیم که زیارت کرده باشیم
پس تنها نگویبم این دعا یا آن آیه قران را بخوان تا از بلا محفوظ باشی یا مال و عمرت زیاد شود و … بلکه توجه داشته باشیم که بر اساس عدل خداوند که در جهان حاکم است باب اجابت آن ، دعا و شرط اجابت آن ، اعمال صالحه است .که ایات زیبای ذیل دلیلی بر این گفتار است :

” و من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره ” و

” لان شکرتم لازیدنکم و لان کفرتم ان عذابی لشدید ” و

” ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم “.

” أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ”
” آیا پنداشته اید در حالی که هنوز حادثه هایی مانند حوادث گذشتگان شما را نیامده، وارد بهشت می شوید؟! به آنان سختی ها و آسیب هایی رسید وچنان متزلزل و مضطرب شدند تا جایی که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بودند [در مقام دعا و درخواست یاری] می گفتند: یاری خدا چه زمانی است؟ [به آنان گفتیم:] آگاه باشید! یقیناً یاری خدا نزدیک است.”

 

 

والسلام علی من اتبع الهدی – با احترام  کفشدار کشیک پنجم حرم حضرت رضا علیه السلام  – حسن زاده

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top