بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 660
  • 1,164
  • 51,209
  • 435,689
  • 8,907,840

۷۹ – بیماری غلظت خون و راههای درمان

 غلظت خون و راههای  درمان

۱-مقاله اول

زمانی که اکسیژن کافی به بدن نرسد برای جبران این کمبود، گلبول بیشتری در بدن ساخته می‌شود و باعث افزایش غلظت خون در رگ‌ ها می‌ شود.

از نظر طب کلاسیک افزایش تعداد گلبول‌های قرمز در واحد حجم را غلظت خون می‌گویند. چنانچه هموگلوبین در مردان بالاتر از ۱۸ و در زنان فراتر از ۱۶ گرم در دسی لیتر باشد، غلظت خون گفته می‌شود.

غلظت خون به دو دسته تقسیم می‌شود:
– غلظت خون اولیه
– غلظت خون ثانویه
غلظت خون اولیه
غلظت خون اولیه در اثر بیماری مغز استخوان به وجود می آید. سلول‌های مغز استخوان، تولیدکننده گلبول‌های قرمز می‌باشند. در این بیماری، افزایش تولید گلبول‌های قرمز رخ می‌دهد. معمولا این افراد گلبول سفید و پلاکت خونشان نیز به طور همزمان بالا رفته و در سونوگرافی، طحال و کبدشان بزرگ دیده می‌شود.

غلظت خون ثانویه
غلظت خون ثانویه، در افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی سیانوتیک (وقتی خون از سمت راست و از سیستم وریدی وارد سیستم شریانی شود)‌ روی می‌دهد. کاهش اکسیژن‌رسانی به خون، موجب ترشح هورمونی با نام اریتروپویتین (ERYTHROPOETIN) از کلیه می‌شود. هورمون اریتروپویتین، عامل رشد گلبول قرمز محسوب می‌شود و مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌کند و کمبود اکسیژن‌رسانی به بافت و بدن را با افزایش گلبول قرمز جبران می‌کند.

علل غلظت خون:
استرس، تعریق و اسهال‌های شدیدو کار و فعالیت زیاد باعث کاهش حجم پلاسمای خون و افزایش نسبت گلبول‌های قرمز به پلاسمای خون شده همچنین
مصرف سیگار، اکسیژن‌رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می‌شود.
آلودگی هوا
ارتفاعات. در این مناطق میزان درصد اکسیژن هوا کاهش یافته و افراد مستعد غلظت خون می‌شوند.
هموگلوبین غیرطبیعی (به صورت ارثی، هموگلوبین به راحتی اکسیژن را تحویل بافت‌ها نمی‌دهد.)
بیماری‌های کلیوی و کبدی،‌ می‌توانند در ترشح هورمون اریتروپویتین نقش داشته باشد.

تومورهای بدخیم کلیوی و کبدی در بزرگسالان
تومورهای مخچه‌ای در کودکان
فیبروم‌های رحمی در زنان
خوردن مواد غذایی ناسالم و چرب، روغن نباتی مایع و جامد
خوردن میوه در غیر فصل آن
کم مصرف کردن خوراکی‌های خون ساز
سوء تغذیه
زمینه های ارثی و مادرزادی
ابتلای فرد به بیماری‌های مختلف (بیشترین علت ابتلا به غلظت خون، وجود بیماری‌های ریوی و قلبی می‌باشد)
در برخی از پژوهش ها مشخص شده افراد گیاه‌خوار دارای خون رقیق‌تر و فشارخون و فیبرینوژن پایین‌تری نسبت به افراد هم سن و سال خود هستند

علائم غلظت خون:
گلگونی چهره
برافروختگی چشم
اختلالات هوشیاری
منگی و خواب آلودگی
اختلالات بینایی (به علت پرخونی سیستم اعصاب مرکزی)
اختلالات تنفسی
تیرگی رنگ لب (به ویژه هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی)
کبودی انگشتان دست، لب و زبان بیمار

عوارض غلظت خون
افزایش بروز لخته خون افزایش خطر سکته مغزی و قلبی
کند شدن حرکت خون در قلب و رگ‌ها
گرفتگی اندام‌هایی نظیر دست و پا
افزایش فشار خون بالایی
خونریزی از بینی
سردردهای غیرطبیعی
تاری دید
خارش‌های پوستی (به خصوص خارش پس از استحمام)
تشخیص غلظت خون
با انجام آزمایش خون (CBC) می‌توانید از میزان غلظت خون اطلاع پیدا کنید.
رژیم غذایی برای جلوگیری از غلظت خون
برای کاهش لخته شدن خون مواد غذای با طبیعت گرم و تر باید استفاده نمود،
به طورکلی میوه‌ها و سبزی‌ها به علت دارا بودن ویتامین C و فیبرهای محلول و نامحلول، یک عمل حفاظتی در قبال افزایش غلظت خون و کاهش میزان فیبرینوژن (پروتئینی که تبدیل به لخته خون می‌شود)‌ و افزایش فشارخون دارند.

درمان غلظت خون:
عرق شاهتره روزی یک لیوان
کاهش استرس و رفع یبوست احتمالی
افزایش مصرف مایعات و دمنوشها
پرهیز از سیگار و هوای آلوده
مصرف شربت عسل روزی یک دو لیوان
حجامت عام و ساقین
فصد خون (گرفتن خون از بیمار)‌ تحت نظر پزشک
توصیه های تکمیلی
مصرف مواد زیر با توجه به مزاج افراد و شرائط زمانی و مکانی پیشنهاد میشود
آب لیموی ترش
موز، زنجبیل، زیره و جعفری
پیاز خام سفید شیرین (افراد دارای غلظت خون و انسداد عروقی نباید در مصرف پیاز پخته زیاده‌روی کنند)
آلو به صورت ناشتا، خون را تصفیه می‌کند.
آویشن، موجب کاهش غلظت خون می‌شود.
اکلیل الملک (ناخنک)، موجب جلوگیری از لخته خون می‌شود.
انار، انگور و بید، به عنوان پالایش خون استفاده می‌شود.
توت سیاه، تمشک، تمبر هندی و پاپریکا (فلفل قرمز آمریکایی)، خون را رقیق می‌کند.
خیار سبز، خرما، خرفه، چوبه، چغندر، جین سینگ و ترشک (رومکس)، خون را تصفیه می‌کند.
چای ترش، جلوگیری کننده از غلظت خون می‌باشد.
کدو مسمایی، سیر، چوب چینی، موجب رقیق شدن خون می‌شود.
زیتون، دارواش (کشمش کولی) و دم اسب، جلوگیری از سفتی عروق می‌کنند.
هندوانه، والک، گیلاس، کلم، کاسنی، غوره، عناب، یونجه، شنبلیله، شبدر، سیاه دانه، ریواس و زالزالک، زرشک و زغال اخته موجب تصفیه خون می‌شوند.
هویج، سیب و کرفس موجب باز شدن عروق می‌شود.
هلو، نعناع، مرزه، ماش و شلیل باعث کاهش غلظت خون می‌شود.

۲-مقاله دوم

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون را، غلظت خون می گویند. اگر میزان هموگلوبین خون در آقایان بیشتر از ۱۸ و در خانم ها بیشتر از ۱۶ گرم در دسی لیتر باشد، غلظت خون گفته می‌شود.

پزشکان اصطلاح پلی سیتمی (polycythaemia) و اریتروسیتوز (erythrocytosis) را برای نشان دادن افزایش تعداد گلبول های قرمز خون به کار می برند.

بیشتر سلول های خون را گلبول های قرمز تشکیل می دهند. آن ها اکسیژن را به تمامی بدن می رسانند. لذا حجم اصلی آنها را هموگلوبین ( پروتئین حمل کننده اکسیژن) تشکیل می دهد.

تعداد گلبول های قرمز خون بر اساس سن و جنس افراد متفاوت است. آقایان گلبول های قرمز بیشتری از خانم ها دارند و نوزادان تازه متولد شده اغلب گلبول قرمز بیشتری از بزرگسالان دارند.

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون و در نتیجه ایجاد غلظت خون باعث می شود جریان خون به سمت اندام های بدن کاهش یابد و گاهی نیز لخته های خون تشکیل می شوند.

بسیاری از افراد هنگام خون دادن، خون روشن را دلیل بر رقت آن و خون تیره را دلیل بر غلظت آن می دانند، در حالی که این تصور اشتباه است، زیرا نمی توان غلظت خون را از طریق چشم غیر مسلح تشخیص داد.

هیچ گاه تیره بودن خون دلیل بر غلظت آن نیست، چون خونی که از فرد گرفته می شود از ورید است و خون وریدی به دلیل کمبود اکسیژن اغلب تیره است.

با انجام آزمایش خون (CBC) و سنجش میزان هموگلوبین، پزشک می تواند به عارضه غلظت خون پی ببرد. هرگاه میزان هموگلوبین خون (درصد گلبول قرمز خون) از حد معمول بالاتر برود، غلظت خون رخ می دهد.

سن شیوع این عارضه بالای چهل سال بوده و در آقایان شایع‌تر است.

 

چه عواملی باعث غلظت خون می شوند؟

بخشی از علت ابتلا به مشکل غلظت خون، زمینه های ارثی و مادرزادی است (۵ تا ۱۰ درصد موارد). ولی بیشترین علت ابتلا به غلظت خون ، وجود بیماری های ریوی و قلبی است که باعث کاهش اکسیژن در بدن می شوند.

زمانی که اکسیژن کافی به بدن نرسد، برای جبران این کمبود، گلبول قرمز بیشتری در بدن ساخته می شود و این امر باعث افزایش غلظت خون در رگ ها می شود.

با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن را با افزایش گلبول قرمز جبران کند.

اغلب افراد ساکن در مکان هایی نظیر کوهستان و ارتفاعات و یا مکان های دچار آلودگی هوا، به دلیل کمبود اکسیژن ، دچار بیماری غلظت خون می شوند.

استرس و تنش های عصبی هم عامل بروز غلظت خون هستند. استرس و فشارهای روانی سبب افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شوند، بدین ترتیب پلاسمای خون به خارج عروق نشت کرده و نسبت آن به گلبول قرمز کاهش می‌یابد.

تعریق و اسهال‌های شدید از علل بروز غلظت خون موقتی هستند.

یکی دیگر از علل مهم غلظت خون، کشیدن سیگار است. با مصرف سیگار، اکسیژن رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می شود.

در برخی افراد به طور ارثی، هموگلوبین خون شان به راحتی اکسیژن را به بافت ها تحویل نمی دهد که در واقع به آن هموگلوبین غیرطبیعی گفته می شود که جزء علل نادر غلظت خون محسوب می شود.

بیماری مغز استخوان، تومورهای بدخیم کلیوی و کبدی در بزرگسالان، تومورهای مخچه ای در کودکان، فیبروم های رحمی در زنان، کیست های متعدد کلیه، سنگ کلیه و انسداد مجاری ادراری نیز می توانند غلظت خون را سبب شوند.

 

 

عوارض آن کدام اند؟

غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ ها می شود که با گرفتگی اندام هایی نظیر دست و پا، موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد.

افزایش غلظت خون در افراد مبتلا به بیماری های ریوی، باعث آمبولی (انسداد جریان خون) ریه می شود.

زخم معده ، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی می تواند بروز کند.

فشار خون بالا

خونریزی بینی

بزرگی کبد و طحال

 

درمان آن چگونه است؟

پرهیز از سیگار و هوای آلوده و مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی هشت لیوان مایعات) و ورزش مستمر و….

 

تغذیه مناسب برای کاهش غلظت خون چیست؟

پزشکان معتقدند با نوشیدن آب کافی، غلظت خون در حد متعادل باقی می ماند و مشکلاتی مانند لخته شدن خون که عاملی در بروز سکته قلبی است، بروز نمی کند، زیرا کم آبی باعث افزایش غلظت خون شده و گردش خون را دچار اشکال می کند.

آلبالو و آب لیموی ترش برای رفع غلظت خون مفید است. مصرف موز نیز برای صاف کردن خون مفید است.

به‌ طور کلی میوه‌ها و سبزی‌ها، به‌ علت دارا بودن ویتامین C و فیبرهای محلول و نامحلول، باعث کاهش غلظت خون، کاهش میزان فیبرینوژن (پروتئینی که تبدیل به لخته خون می شود) و کاهش فشار خون می شوند. به همین علت افرادی که گیاه خوارند ، نه تنها احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را از خود دور کرده‌اند، بلکه دارای خون رقیق‌تر و فشارخون و فیبرونوژن پایین‌تری نسبت به افراد هم‌ سن و سال خود هستند.

۳-مقاله سوم

غلظت خون بیماری است که در سالهای اخیر زیادتر شده است. هرگاه میزان هموگلوبین خون (درصد گلبول قرمز خون) از حد معمول بالاتر برود، غلظت خون رخ می دهد که حد طبیعی آن در مردان ۴۵ درصد و در زنان پایین تر از این مقدار است که اگر این غلظت در مردان بالاتر از ۶۰ درصد و در زنان بالاتر از ۵۵ درصد شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

غلظت خون یعنی بخش گلبول های قرمز، چند درصد از خون کامل را اشغال کرده است. نحوه کار نیز به این شکل است که از فردی ۲ سی سی خون گرفته می شود. سپس این خون در دستگاه سانتریفیوژ با دور زیادی به چرخش درمی آید و بر اثر این چرخش، بخش های مختلف خون از هم جدا می شوند. در ادامه یک ستون که به گلبول های قرمز اختصاص داده شده است، از سایر بخش های خون جدا می شود و درصد را اعلام می کند. اما چه زمانی هموگلوبین خون در حد طبیعی است؟ در زنان، اگر میزان هموگلوبین بین ۱۶-۱۲ (۴۸- ۳۶ درصد) و در مردان بین ۱۸- ۱۴ (۵۶-۴۲ درصد) باشد، طبیعی است. اصطلاح غلظت خون را ما زمانی به کار می بریم که میزان گلبول های قرمز خون، از عدد ۵۲ در زنان و از عدد ۵۶ در مردان تجاوز کند. در این صورت بیمار دچار پرفشاری و غلظت خون شده است.

 

علت غلیظ شدن خون چیست ؟

تنها راهی که نشان می دهد فردی غلظت خون دارد یا نه، دادن آزمایش خون و اندازه گیری (اچ.تی.سی) هماتوکریت است. بعد از اینکه جواب آماده شد، پزشک دو دسته علت اولیه و ثانویه پیش رو دارد:

علت اولیه: مغز استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خود به خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می کند که به آن پلیستمی می گویند و افزایش غلظت اولیه نامیده می شود بدون وجود علت ثانویه. درصد کمی از غلظت خون شامل علت اولیه می شود.

علت ثانویه: بین ۹۵-۹۰ درصد از کسانی که با غلظت خون به متخصص مراجعه می کنند، افرادی هستند که غلظت خون ثانویه دارند و این موضوع زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی به بافت های بدن نرسد. با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن را با افزایش تولید گلبول قرمز جبران کند. نمونه کسانی که با این مشکل مواجه می شوند، افرادی هستند که در ارتفاعات بلند و کوهستانی زندگی می کنند و چون با کمبود اکسیژن روبه رو هستند، دچار بیماری غلظت خون می شوند.

گاهی اوقات اکسیژن محیط مناسب است، اما به دلیل مشکلات ریوی، فرد دچار غلظت خون می شود یا ممکن است اکسیژن از ریه وارد خون شود، اما به دلیل مشکلات خونی، بین خون شریانی و وریدی، مشکلی وجود داشته باشد و خونی که در ریه پر از اکسیژن شده، بلافاصله با خون کم اکسیژن مخلوط شده و همین مساله سبب بروز غلظت خون شود. علت بعدی، هموگلوبین مادرزادی است که در آن افراد فامیل پرخون هستند و به علل مختلفی، مغز استخوان به گلبول سازی تحریک شود. یکی دیگر از علل مهم غلظت خون، کشیدن سیگار و مسمومیت با مونوکسیدکربن است که در نتیجه آنها اکسیژن رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می شود.

مصرف دخانیات یکی از علت های جدی درکنار مسائل قلبی است که هم باعث بروز سرطان شده و هم سبب غلیظ شدن خون فرد می شود. فرض کنید فردی مدام سردرد دارد و جریان خونش سیالیت و روانی لازم را ندارد و مرتب در خواب، خواب زده می شود، آیا چنین فردی در طول روز عصبی نیست؟ می تواند تمرکز لازم را برای انجام کار هایش داشته باشد؟ نه. ممکن است ما نتوانیم کار زیادی برای بیماری مادرزادی قلبی که خون پراکسیژن و کم اکسیژن در آن با هم مخلوط می شوند یا بیماری مغز استخوان انجام دهیم، اما مشکلی که به دست خود ما ایجاد شد، فقط نیاز به اراده دارد. بیماران وقتی به ما مراجعه می کنند، می بینیم عصبی هستند و دائم سردرد دارند که علت هم پرخونی است و مشکل هم مصرف سیگار و دخانیات است.

 

غلظت خون بیماری پیرمرد هاست؟

این بیماری بسته به اینکه بر اثر علت اولیه یا ثانویه در فرد ایجاد شده باشد، ممکن است در هر سنی بروز پیدا کند. ما افرادی داریم که در سن نوجوانی و به دلیل ارثی این مشکل را دارند. بچه هایی هستند که دیواره پایین قلب شان باز است یا مشکل ریوی دارند که آنها ازجمله کسانی هستند که درگیر غلظت خون می شوند.

غلظت خون را چگونه درمان کنیم ؟

وقتی پزشک متخصص باتوجه به جواب آزمایش متوجه شد که علت بروز غلظت خون در فرد، اولیه است یا ثانویه، درمان را آغاز می کند. اگر علت ثانویه بود، درمان علت زمینه ای – قلبی یا ریوی – را در صورتی که امکان پذیر باشد، آغاز می کند و در کنار آن هرگاه غلظت خون از ۵۶درصد در مردان و ۵۲درصد در زنان بالاتر برود، بخشی از خون کشیده و دور ریخته می شود. این کار نیز به شکل استاندارد انجام می شود تا غلظت خون کاهش پیدا کند. این عمل تا زمانی ادامه دارد که یکی از مهم ترین مواد خونساز بدن بر اثر خروج از بدن کم شود. در واقع به بیمار فقر آهن می دهیم تا دچار غلظت خون نشود. حال اگر علت پرخونی براثر علت اولیه یعنی ناشی از مغز استخوان باشد، در این حالت باید به درمان علت بیماری خونی بپردازیم و با خروج خون از یکی از رگ ها، میزان گلبول های قرمز خون تنظیم شوند.

چه کنیم که دوباره غلیظ نشود؟

یکی از سوالات افرادی که خون شان به حالت طبیعی برگشته این است که چه کار هایی انجام دهیم تا خون مان دوباره غلیظ نشود؟ این افراد بهتر است هم برای جلوگیری از غلیظ شدن خون و هم برای کمک به نیازمندان، به طور مستمر خون بدهند. مردان بهتر است هر سه ماه و زنان هر چهار ماه یکبار خون شان را اهدا کنند.

 

نشانه های غلظت خون را بشناسید

زمانی که سیالیت خون از حدی بالاتر برود، اکسیژن رسانی کم شده و حتی ممکن است سبب توقف حرکت خون در رگ ها شود، به همین دلیل غلظت خون در برخی مواقع می تواند با توقف حرکت خون، فرد را دچار سکته مغزی کند. پس وجود نشانههایی که در ادامه می آوریم را جدی بگیرید!

۱٫ لب های تان بنفش شده؟

وقتی میزان هموگلوبین بدون اکسیژن بیش از حد باشد، مخاط های بدن مثل لب به رنگ بنفش درمی آیند. انگشتان دست و پا و زیر ناخن ها بنفش شده، چشم ها پرخون و پوست صورت نیز بر افروخته می شود. با دیدن این علائم ظاهری می توانید نسبت به غلیظ شدن خون تان شک کرده و برای تشخیص نهایی حتما به متخصص مراجعه کنید.

۲٫ سرتان گیج می رود؟

وقتی غلظت هموگلوبین خون زیاد می شود، سیالیت، روانی و حرکت خون کم شده و فرد دچار سرگیجه و رخوت شده و خون دماغ می شود. اگر سرگیجه و رخوت بدون هیچ دلیل زمینه ای دیگری سراغ شما بیاید و گاه و بی گاه بینی تان هم خون ریزی کند، باید نسبت به غلیظ شدن خون تان مشکوک شوید و این نشانه ها را بررسی کنید.

۳٫ نفس نفس می زنید؟

کسانی که مشکل ریوی دارند، تنگی نفس پیدا می کنند و نفس نفس می زنند هم ممکن است به خاطر غلظت خون شان دچار تشدید این علائم شده باشند. پس هر تنگی نفسی را به حساب آلرژی یا آلودگی هوا نگذارید. گذشته از این، افرادی که مشکل قلبی دارند و تپش قلب پیدا می کنند هم می توانند دچار این مشکل باشند.

طب سنتی چه می گوید؟

گرچه به باور طب رایج، افزایش تعداد گلبول های قرمز خون می تواند نشانه غلیظ شدنش باشد، اما طب سنتی تعریف نسبتا متفاوتی از غلظت خون ارائه می دهد. دکتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی می گوید که این علم، مشکل غلظت خون را به شکل زیر توضیح می دهد:

سرم خون غلیظ شود…

در طب رایج، می گویند اگر تعداد گلبول های خون در حجم به خصوصی از خون بیشتر باشد، فرد مبتلا به غلظت خون است و با بخش سرمی یا مایع کاری ندارند. اما در طب سنتی، اگر گلبول های خون کمتر شود، اما سرم خون غلیظ تر باشد، می گوییم غلظت خون وجود دارد. غلظت خون مشکل شایعی است که می تواند به علت های متفاوتی فرد را گرفتار خود کند.

دمای بدن شما هم بی تاثیر نیست

گاهی اوقات هم اگر دمای بدن از آن حد طبیعی که ۳۷درجه است، پایین تر بیاید و سردتر شود، خون هم متراکم شده و غلیظ می شود. در این شرایط دمای بدن فرد می تواند بدون وجود عوامل زمینه ای دیگر، او را به مشکل غلظت خون دچار کند. درست مثل یخ و آب که یخ نسبت به آب غلیظ تر است چون ملکول های آن نسبت به هم در شرایط متراکم تری قرار دارند. اما آب رقیق است و ملکول هایش با فاصله بیشتری از هم هستند. یعنی هرچه دمای بدن پایین باشد و خون سردتر، گلبول های خون به هم چسبیده تر می شوند و در حجم به خصوصی از خون زیاد به نظر می آیند، ضمن اینکه ممکن است همین فرد دچار کم خونی باشد.

خون تیره همیشه غلیظ نیست

خونی که در سرخرگ ها جریان دارد، شفاف و قرمزرنگ است، اما خونی که در سیاهرگ ها وجود دارد، تیره رنگ است و اکسیژن کمی دارد. اکسیژن این خون در سیاهرگ مصرف شده، به بافت ها آمده و حین گردش، مقداری از فضولات گردش سلولی هم به آن اضافه شده و این خون به قلب و ریه برمی گردد تا دوباره اکسیژن بگیرد، بنابراین نمی توانیم بگوییم لزوما خونی که تیره است، غلیظ هم هست. به بیان دیگر، خون تیره، لزوما غلیظ نیست، ولی خون غلیظ به طور قطع تیره هست. ممکن است خون تیره داشته باشیم اما غلیظ هم نباشد. به همان دلیلی که اشاره شد ممکن است سلول ها به هم چسبیده باشند و به نظر بیاید خون تیره است، اما در واقع غلیظ نیست

چند توصیه

پزشکان بر این اعتقادند که با نوشیدن آب، غلظت خون در حد متعادل باقی می ماند و مشکلاتی چون لخته شدن خون به جهت غلظت خون که عاملی در بروز سکته قلبی است بروز نمی کند.

به طورکلی میوه ها و سبزی ها به علت دارا بودن ویتامینC و فیبرهای محلول و نامحلول، یک عمل حفاظتی در قبال افزایش غلظت خون و کاهش میزان فیبرینوژن (پروتئینی که تبدیل به لخته خون می شود) و افزایش فشارخون دارند که از مهم ترین آنها جهت رفع غلظت خون می توان به آلبالو، لیموترش و موز جهت صاف کردن خون اشاره کرد

 

۴-نسخه ای جهت درمان غلظت خون

۱-استخدوس          یک قاشق غذاخوری

۲-عناب                 ۱۰ عدد

۳-زرشک               یک قاشق غذاخوری

۴-افتیمون              یک قاشق غذاخوری

۵-ریشه کاسنی      چهار بند انگشت

۶-مرزنجوش            یک قاشق  مرباخوری

دستور تهیه :

همگی را در سه لیوان آب جوشیده دم کرده و صبح و ظهر و شب هر بار یک سوم لیوان میل شود.

با آرزوی سلامت و عافیت -حسن زاده

۱٫ The first article

When not enough oxygen to the body to compensate for this shortage, more blood cells in the body and increasing blood lead concentrations.

The increase in the number of red blood cells per unit volume of classical medicine called blood concentration. If the hemoglobin in men above 18 and women above 16 grams per deciliter, the blood concentration is called.

Blood concentration in two categories:
– the concentration of blood
– the blood concentration of secondary blood concentration of initial blood concentration occurs in the bone marrow. Bone marrow cells, red blood cells are producing. In this disease, the increased production of red blood cells occurs. White blood cells and blood platelets usually they simultaneously raised and ultrasound, spleen and large Kbdshan seen.

Blood concentrations of secondary
blood viscosity secondary Syanvtyk in people with lung and heart disease (when the blood from the right and into the arterial system to the venous system) occurs. Decreased oxygen in the blood, which secretes a hormone called erythropoietin (ERYTHROPOETIN) is all. Hormone erythropoietin, red blood cell growth factor and bone marrow to make more red blood cells is stimulated and a lack of oxygen to the tissues and the body compensates by increasing red blood cells.

Blood viscosity causes:
stress, sweating and diarrhea is likely to cause a reduction in the volume of blood plasma Shdydv work and increasing the proportion of red blood cells and blood plasma as well as
smoking, low blood oxygen and blood concentration occurs secondary.
pollution
heights. In these areas, the percentage of oxygen in the air decreases and the blood concentration of susceptible individuals.
Hemoglobin abnormalities (in the form of inherited hemoglobin delivers oxygen to tissues not easily.),
kidney disease and liver, can be involved in the secretion of the hormone erythropoietin.

Malignant tumors of the kidney and liver in adult
tumors in children Mkhchhay
uterine fibroids in women
eating unhealthy and fatty food, vegetable oil, liquid and solid
non-season fruit in the
low intake of foods hematopoietic
malnutrition
and congenital hereditary aspects
of disease risk Various (maximum blood concentration risk due to the presence of lung and heart disease)
in some of the studies identified vegetarians are thinner blood and lower blood pressure and fibrinogen compared with people their own age

Symptoms of blood concentration:
floridity face
flushing eye
consciousness disorders
dizziness and drowsiness,
visual disturbances (due to congestion of the central nervous system)
disorders, respiratory
dark lip color (especially during exercise),
bruising, fingers, lips and tongue

Complications of blood concentration
increased incidence of blood clots increased risk of stroke and heart
slow down blood vessels in the heart and
organs such as the hands and feet cramps,
high blood pressure,
bleeding from the nose,
headache, abnormal
vision
, skin itching (especially itching after bathing) detects concentrations blood with blood tests (CBC) can find the blood concentration information. diet to prevent blood viscosity to decrease blood clots, hot and fresh food in nature must be used, in whole fruits and vegetables due to vitamin C, soluble and insoluble fiber, a protective function against increased blood viscosity and reduce the amount of fibrinogen (a protein that has become a blood clot) and have high blood pressure.

Treatment of blood concentration,
sweat Fumaria parviflora a glass a day
may reduce stress and relieve constipation and
increasing fluid intake and herbal tea
avoid smoking and air pollution,
consumption of two glasses of honey syrup once a
general bloodletting Saqyn
blood phlebotomy (taking blood from the patient) under doctor
recommended Additional
consumption of the bowel due to circumstances of time and place, it is recommended individuals and
lemon juice
, bananas, ginger, cumin and parsley
raw white sweet onions (in patients with obstructive coronary blood viscosity and should not indulge in the consumption of cooked onions)
are plum Fasting purifies the blood.
thyme, thereby reducing the blood concentration.
Crown Molk (pterygium), thereby preventing blood clots.
pomegranate, grape and willow, used as a blood filter.
blackberry, raspberry, stamps Hindi and Paprika (American Red Pepper), dilute the blood.
cucumber, dates, purslane, turmeric, beetroot, Jane Singh and sorrel (Rvmks), purifies the blood.
Hibiscus tea, prevent blood concentrations.
Msmayy squash, garlic, Chinese sticks, thins the blood.
Olive, mistletoe (raisin Roma) and Horsetail, prevent the artery stiffness.
watermelons, Walcott, cherries, kale, chicory, sour, jujube, alfalfa, fenugreek, clover, buckwheat, rhubarb and hawthorn, barberry and blueberries makes blood purification.
carrots, potatoes and celery that open the artery.
peach, mint, savory, vetch and nectarines decreased blood.

 

. copy for the treatment of blood concentration

۱-Astkhdvs one tablespoon

۲٫ Jujube 10

۳٫ Barberry one tablespoon

۴-Aftymvn one tablespoon

۵-roots Chicory four finger

۶-Marjoram a teaspoonful

Directions:

All three glass of boiled water and brew a cup every morning, noon and night is like.

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top