بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 4,052
  • 4,708
  • 286,006
  • 3,186,930
  • 11,956,862

۲۴۷ – مقاله تکنیک های انسان سازی و کسب سعادت

بسمه تعالی

گر مرد رهی میان خون باید رفت
وز پای فتاده سرنگون باید رفت
تو پای به ره در نه و از هیچ مپرس
خود راه بگویدت که چون باید رفت

باسلام و ادب احتراما ۱۲ تکنیک جهت کسب سعادت و تقرب به خداوند متعال تقدیم دوستان میشود؛ 

۱-  تکنیک خلع ید ،
۲ –  تکنیک دوست داشتن نقطه ای ، خطی و مثلثی
۳ – تکنیک نیابت کامل اعمال صالحه
۴ – تکنیک کاهش توقع
۵ – تکنیک تسبیح حضرت زهرا س-
۶ – تکنیک بینام ( بیمار – نادان – مضطر) ،
۷ – تکنیک توسل گونه ای ،
۸ – تکنیک پنجره جوهری ،
۹ – تکنیک ذکر ایه ۸۰ سوره مبارکه اسرا ،
۱۰- تکنیک فرم تخصیص درصدی از درامد برای نیازمندان ،
۱۱- تکنیک شکر خانوادگی ،
۱۲ – تکنیک بازدید سالنی خانوادگی عید ،
۱۳ – تکنیک نماز ، تنظیم ذکر نماز واجب ،
۱۴ – تکنیک قرائت دعای روز چهارشنبه در دعای دست نماز واجب ،
۱۵ – دعای دست نماز واجب با سخن گفتن با الله .

۱۶ – تکنیک توجه به زنجیره سرنوشت ،

 


۱- تکنیک خلع ید؛
در سالهاي اوليه توفیق خدامي حرم حضرت رضا علیه السلام ، طبق فرمایش استاد اخلاق مرحوم حضرت حجه الاسلام مولوی قندهاری رحمه الله علیه که فرمودند نزد حضرت رضا علیه السلام  بروید و خلع يد كنید گفتم خلع يد چيست فرمودند حرم مطهر که مشرف شدی برو مقابل ضریح حضرت رضا علیه السلام  بايست و در نهایت تواضع و ادب به آقا بگو ، آقای من ، مالم، جانم، فرزندانم، خانه، ماشين و آنچه اموال و دارايي دارم را به شما هدیه کردم و اينك به اذن شما و به رسم امانت آنها را از شما قبول دار شدم. البته در واقع همينطور هم هست و آنچه نفس ما از خود مي داند ، در حقيقت عاريتي و امانی است چرا كه ما مسافران در بستر قطار زمانیم که هر ان ممکن است بایستد و ما را پیاده کند و متاسفانه غالبا شيطان محدود بودن زمان عمر را از ياد ما برده و در غفلت مي باشيم.

حال پس از اين نیت اگر ماشين داریم، ماشين مال کیست ؟ مسلما مال ما نيست بلکه مال حضرت رضاست كه امانت در نزد ماست پس اگر صدمه خورد يا مثلا سرقت رفت ديگر گريبان چاك نمي دهيم که وامصیبتا ماشین چه شد، بلكه چون مالکیت و حب آن را ازدلمان بيرون کرده ایم ، رفتارمان و ديدگاه مان فرق مي كند و به خود مي گوييم ماشين متعلق به حضرت رضا علیه السلام  است اگر هر اتفاق افتاده خود حضرت رضا علیه السلام صلاح مي دانسته اند و خير من نیز مسلما در همان است و يا اگر در راه مانده اي را در مسير ديدم، در سوار كردنش بخل و درنگ نمي كنيم که ماشین کثیف می شود یا ..بلکه از خودم می پرسم آیا حضرت رضا علیه السلام راضی هستند و اگر جواب مثبت بود در سوار کردن و خدمت بی منت به او درنگ نخواهم کرد.
اين ديدگاه در مورد مال و ثروت و فرزندان و تمامی انواع نعمت های الهی که وجود دارند نيز با همين نيت صادق است و اگر مثلا فرزندمان مريض شد و شفايش از دست ما خارج بود به حضرت عرضه مي داريم كه آقا ، فرزند امانتی كه مراقبتش را به ما سپرده ايد بيمار شده، اگر صلاح مي دانيد عنايت بفرماييد  و شفايش دهيد و گرنه خير همان است که شما صلاح بدانيد و به اين آيه از قرآن مجيد مي رسيم كه مي فرمايد: . «و عسي اَن تكره شي و هو خير لكم و عسي ان تحبّوا شيء و هو شرٌ لكم» یعنی و چه بسا از چیزی کراهت دارید در حالی که خیر و صلاح شما در آن است و چه بسا چیزی را دوست دارید در حالی که برای شما شر و بلا می باشد.
توجه : مفهوم نیت خلع ید این نیست که در مشکلات دست روی دست بگذاریم و بدون هیچ تلاشی تنبلی پیشه کنیم که حضرت خودشان درست می کنند بلکه ما باید نهایت تلاش خود را بکنیم حال علارغم تلاشهای ما اگر نتیجۀ دلخواه حاصل نشد خود را نبازیم و زندگی را تمام شده ندانیم بلکه کل داشته ها را اماناتی بدانیم که خداوند به ما سپرده تا از آنها در راههایی که شکر آن نعمتها و کسب رضای خداوند حاصل می شود بکار ببریم. چنانکه فرموده اند : “العبد یدبر و الله یقدر ” یعنی بنده ها تدبیر می کنند اما خداوند متعال بسته به صلاح و خیر بندگان ، تقدیر می نماید.
تدوین این مقاله برداشتی از روایت زیبای عنوان بصری است که فرمایش گهر بار حضرت صادق علیه السلام می باشد که در ذیل تقدیم می گردد؛
عنوان بصري ، پيرمردي ۹۴ ساله بود كه شرفياب حضور حضرت صادق علیه السلام گرديد و از حضرت طلب علم مينمايد كه حضرت مي فرمايند :
دانش فقط از راه تحصيل بدست نمي آيد بلكه علم نوري است كه خداوند متعال آنرا در قلب كسي كه هدايتش را بخواهد قرار ميدهد پس اگر خواهان علم هستي اولاً در خود جوياي حقيقت بندگي باش و ثانياً علم را بخاطر بكار بستن طلب كن و از خداوند بخواه به تو بفهماند و خداوند نيز خواهد فهماند . سپس عنوان بصري از حضرت سؤال كرد حقيقت بندگي چيست ؟ كه حضرت فرمودند سه چيز :
اول آنكه بنده در آنچه كه خداوند به او عطا نموده براي خود مالكيتي نبيند زيرا بندگان را مالكيتي نيست و مال را مال خداوند ببيند و آن را در مواردي كه خداوند به آن دستور داده صرف نمايد .
دوم اينكه بنده براي خود تدبير نكند ،
سوم آنكه تمام كوشش او در چيزي باشد كه خداوند تعالي به آن امر نموده و از آن نهي فرموده است .
پس هرگاه بنده در آنچه كه خداوند تعالي به او داده براي خود مالكيتي قائل نباشد ، انفاق نمودن در راهي كه خداوند تعالي به آن امر نموده آسان خواهد شد و هنگامي كه بنده تدبير خويشتن را به مدبرش واگذارد ، مصيبتهاي دنيا بر او آسان ميگردد و هر گاه بنده به اوامر و نواهي خداوند متعال مشغول شود فرصت خودنمايي و مباهات نمودن به مردم را نمي يابد . پس
 هنگامي كه خداوند بنده خود را به اين سه چيز گرامي داشت ، دنيا و ابليس و مردمان در نظر او خوار و حقير ميگردند و دنيا را براي افزون طلبي و فخرفروشي طلب نميكند و آنچه را كه نزد مردم است براي كسب عزت و برتري جويي نميخواهد و روزگار خويش را باطل نمي گذارد پس اين اولين درجه تقواست و خداوند متعال ميفرمايد: آن سراي آخرت است كه آن را براي كساني كه قصد برتري طلبي و فساد در زمين را ندارند قرار ميدهيم و سرانجام كار به نفع متقين و پرهيزكاران است .
نقل از جلد ۱ بحارالانوار صفحه ۲۲۴

 

۲ – تکنیک دوست داشتن نقطه ای ، خطی و مثلثی
چند سال قبل که پسرم معین مقطع دبستان بود گاهی صبح ها پیاده تا مدرسه همراهی اش می کردم . روزی درباره دوست داشتن سوال کرد که با توجه به علاقه ای که به ریاضی داشت بزبان ریاضی پاسخش را دادم. به او گفتم  دوست داشتن سه مدل است :
۱ – نقطه ای، ۲ – خطی، ۳ – مثلثی
۱ – مدل نقطه ای : در این روش فرد فقط خودش را دوست دارد و مثال آن شیطان و افراد شرور و معتاد و خودخواه می باشند که همه چیز را فقط برای خودشان می خواهند و حاضرند همه را فدای خود بکنند.
۲ – مدل خطی:  در این روش دوست داشتن شرطی  است که فرد مخاطبش را بشرطی دوست دارد که او هم متقابلا او را دوست داشته باشد و یا مطابق دلخواه او عمل کند مثلا معلمش را دوست دارد بشرطی که نمره ۲۰ به او بدهد وگرنه دوستش ندارد یا پدرش را دوست دارد بشرطی که پول توجیبی به او بدهد و یا فروشنده سوپر محل را دوست دارد بشرطی که به او تخفیف دهد وگرنه دوستش ندارد و امام رضا علیه اسلام و خداوند را دوست دارم بشرطی که حاجت او را بدهند و خداوند را دوست دارد بشرطی که حاجتش را بدهد که این روش معامله کنندگان است و پسندیده نیست .
۳ – مدل مثلثی: بهترین نوع دوست داشتن است که در آن سه نقطه وجود دارد، من ، مخاطب، و خداوند. به این صورت که من مخاطبم را دوست دارم فقط به خاطر خداوند حتی اگر او مرا  دوست نداشته باشد و یا مطابق دلخواه من عمل نکند و در این روش  مخاطب من می تواند تمامی مخلوقات خداوند اعم از جماد و نبات و حیوان و انسان را شامل شود.
و اما اجرای دوست داشتن مثلثی خود سه بخش است :
۱ – تخلیه ۲- ابراز ۳ – اثبات :
۱ –مرحله تخلیه ، مصداق شعر زیبایی ،
رسم عاشق نیست با یکدل دو دلبر داشتن   یا زجانان یا زجان باید دست برداشتن،
عاشق واقعی ابتدا بایستی در قلبش تخلیه صورت گیرد و حب غیر از معبودش  از جمله حب من که از همه حب ها قویتر است از قلب او خارج شود چنانکه وقتی می گوییم لااله الا الله ،  ابتدا همه حب ها و معبودها را طرد می کنیم و آنگاه  دل لیاقت حضور معبود واقعی یعنی خداوند متعال را پیدا می کند.
۲ – ابراز دوست داشتن : حال که خانه دل از غیر خالی شد زمان دل دادن به معبود واقعی است یعنی به معبودمان بگوئیم که  او را دوست داریم و این کار باید همه روزه و بارها تکرار شود نظیر غذا و اکسیژن که برای جسم لازم است ابراز دوست داشتن معبود نیز لازم است مرتبا در طی روز تکرار شود تا مجالی برای ورود غیر خدا به دل پیدا نشود و خانه دل مرتبا از غیر تخلیه گردد .
۳ – اثبات دوست داشتن : دراین مرحله به آنکه دوستش داریم باید این دوست داشتن را اثبات کنیم مثلا اگر به دخترتان گفته اید دوستش دارید و او تقاضای یک خرید را داشته باشد حتما آن را بموقع انجام دهد وگرنه این دوستی اثبات نخواهد شد. در خصوص خداوند متعال و ائمه معصومین نیز چنین است یعنی اگر به خداوند گفته اید دوستش دارید باید آن را اثبات کنید و اثبات آن در خیر رساندن به مخلوقات اوست اما.چگونه ؟
سالها فکر میکردم اثبات این دوست داشتن ماهی دادن به نیازمندان است اما بعدا با خود گفتم باید ماهی گیری به محرومان یاد دهیم یعنی آنها  را خودکفا و کارافرین کنیم و کار برایشان درست کنیم و در مراکزی که اشتغال داشتم با تاسیس کمیته حمایت از محرومین  هدف باین بود .بعدها مجددا دیدم یک مرحله بالاتری نیز وجود دارد و  آن  لیاقت دادن به محرومان است که اگر محروم لیاقت پیدا کند در نظام خلقت خداوند هم ماهی کسب خواهد کرد و هم ماهیگیری. و تایید آن آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد است که می فرماید: ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم یعنی خداوند سرنوشت اقوام را تغییر نمی دهد مگر اینکه نفوس تغییر کنند یعنی جوامع بر اساس عملکرد آحاد آن طبق عدالت خداوند مستحق نزول رحمت یا نقمت خواهند شد و استناد دیگر آیات ۷ تا ۱۴ سوره مبارکه فجر است که خداوند سه قوم عاد و ثمود و فرعون را در اوج قدرت مثال می زند که براثر طغیان و زیاده روی در فساد مستحق نزول بلا شده و نابود شدند و پیام این ماجرا این است که در هر زمان که بندگان این اقدام را انجام  دهند این سرنوشت را خواهند داشت و خداوند با کسی تعارف ندارد و عدالت او همواره در جهان حاکم مطلق بوده و خواهد بود.اما در خیر رسانی به افراد یک نکته ضروری وجود دارد که با یک مثال عرض میشود .بطور مثال اگر در مسیر رانندگی افراد را بصورت صلواتی سوار کنید معمولا بسیار تشکر میکنند که میتواند منجر به شرمندگی مسافر و عجب شما گردد اما میتوانید به او بگویید ” اولا ما انسانها وظیفه داریم نعمت های الهی را  شکر کنیم پس من انجام وظیفه می کنم که در قبال خودرویی که به من عطا فرموده شما به مقصد نزدیک کرده یا می رسانم و از طرفی شما هم حتما  زمانی و در جایی و برای کسی یا کسانی خیر و عمل صالحی انجام داده اید که اینک من توفیق خدمت به شما را پیدا کردم .با این گفته او در موضع انفعال قرار میگیرد و در اعماق ذهنش جستجو می کند کی و کجا عمل خیری انجام داده و از این به بعد سعی میکند بیشتر خیر رسان دیگران باشد چون نتیجه اش را از طرف شما مشاهده کرده و بعلاوه خود شما نیز با تعریف و تمجید زیادی دچار عجب نمی شوید چرا که رشد عجب منجر به تکبر شده و انسان متکبر جایگاه خوبی نزد خداوند ندارد .این نحوه برخورد و گفتمان را در هر کار خیری که انجام دادید می توانید مطرح کخخخنید که هم دیگران در موضع انفعال قرار گیرند و ترغیب به ادامه کارهای خیر شوند و از طرفی خودمان نیز دچار عجب و بعد تکبر که آفت اعمال حسنه است نشویم .

۳ – تکنیک نیابت کامل اعمال صالحه ؛ فردی رو بام منزل بود دیگران فریاد زدند ” عقب برو و مراقب باش نیفتی ” اما بنده خدا انقدر عقب رفت که از انطرف بام سقوط کرد. مثال ما در انجام اعمال صالحه همینطور است یعنی از ترس جهنم و شوق بهشت اعمال صالحه را انجام میدهیم اما با خود شیفتگی از خود و اعمالمان دچار خودپسندی و عجب و بعد تکبر شده و اعمالمان نمره قبولی نگرفته و منجر به قهر الهی میشوند نظیر شیطان که میگویند ۶ هزار سال عبادت کرد اما با عجب و خودشیفتگی از اعمالش ، مطرود درگاه خداوند و مستحق جهنم گردید .حال راه علاج چیست؟
یکی از راههای علاج در نیابت است یعنی نیت کنیم ثواب کلیه اعمال حسنه ما فقط هدیه به ۱۴ نور مقدسه و ۱۲۴ هزار پیامبر و ارواح مومنین جن و انس شود و برای خودمان هیچ نباشد .با این نیت دیگر عملی برای خودمان نمی ماند که به ان عجب کنیم و بعد متکبر ان شویم. شیطان هم چه بسا اگر این تکنیک را عمل کرده بود از بهشت رانده نمیشد .
۴ – تکنیک کاهش توقع ؛همانطور که قبلا نیز عرض شد دوست داشتن سه مدل است ؛ نقطه ای ، خطی و مثلثی . در نقطه ای فرد فقط خودش را دوست دارد و دیگران برایش مهم نیستند مانند تمامی دزدها و سارقین و افراد خلافکار ، در روش خطی فرد دیگران را بشرط کسب منافع دوست دارد و معامله ای است مثلا پدرش را دوست دارد بشرطی که پول توجیبی به او بدهد و معلم را دوست دارد بشرطی که نمره قبولی بدهد و خداوند و ائمه معصومین را بشرطی دوست دارد که حاجاتش را براورده کنند و در روش سوم یعنی مثلثی فرد دیگران دوست دارد بدون هیچگونه توقع و فقط برای رضای خداوند و این روش بهترین روش است چون بدون توقع است .
سالها قبل روزی در یکی از جلسات کلاس مدیریت استاد فرمود چند سال قبل مقاله ای تحت عنوان مقاله شادی توسط یونسکو بعنوان یکی از مقالات برتر سال معرفی شد به این شرح که شادی مساوی است با عمل تقسیم بر توقع یعنی اگر می خواهیم شادی مان زیاد شود عمل خیری که برای کسی انجام دادیم توقع تشکر و تقدیر توسط او از خودمان را به حداقل برسانیم چرا که در هر معادله ای اگر میخواهیم نتیجه زیاد شود یا باید صورت کسر را زیاد کنیم و یا مخرج را کوچک نماییم که در اینجا عمل یعنی صورت کسر ثابت است لذا برای افزایش نتیجه بایستی مخرج کسر یعنی توقع را به حداقل رساند. اما این نتیجه یک نقص و خلاء دارد و ان این است که به چه انگیزه ای و برای چه توقع خود را کاهش دهیم ۸ا بعد از تدریس استاد این مبحث به خاطرم امد که دین اسلام حدود ۱۴۰۰ سال قبل توسط اولیاء و ائمه معصومین ع اعلام کرده که اعمال خوب را قربه الی الله یعنی برای رضای خداوند و ( بروش مثلثی ) انجام دهید یعنی اولا بدون توقع باشد و ثانیا برای رضای خداوند و تقرب بسوی او باشد که خلاء مقاله یونسکو را با نیت انجام عمل خیر برای رضای خداوند متعال کاملا پوشش داده و تکمیل میکند.

۵ – تکنیک تسبیح حضرت زهرا س ؛ .

۱- امام صادق (ع) فرمودند: «بهترین عبادتها، مداومت بر تفکر درباره خدا و قدرت اوست».
۲ – در فرمایشی دیگر می فرمایند: «بیشترین عبادت اباذر که رحمت خدا بر او باد، اندیشه و عبرت گرفتن بود.»
۳ – همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: یک ساعت تفکر، از یک سال عبادت بهتر است».
۴ – معمر از امام رضا(ع) نقل کرده که فرمودند: « عبادت به کثرت نماز و روزه نیست، بلکه عبادت اندیشه در امر پروردگار است».
۵ – در حدیثی از موسی بن جعفر(ع) به هشام بن حکم فرمودند : « خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجت آشکار و حجت پنهان. حجت آشکار، رسولان و انبیا و امامان  و حجت باطنه، عقول و افکار است»

البته قبلا در مقاله ۱۷۲ در خصوص فلسفه دعا و در مقاله ۱۷۷ در خصوص فلسفه” قربه الی الله ”  مطالبی عرض شد و اینک اندکی ذهن را بسوی تفکر در حکمت تسبیح مبارک حضرت زهرا س می بریم .

انسانها معمولا در سه بعد زندگی میکنند .برخی تمام افکار و اندیشه ایشان فقط متمرکز در آینده است که چون هنوز رخ نداده لذا اکثرا دچار بیماری های روحی نظیر استرس و نگرانی شدید می باشند .برخی دیگر افکار و اندیشه ایشان فقط درگیر وقایع گذشته نظیر شکستها و تصمیمات نادرست و حوادث ناگوار و…است لذا چون زمان آنها سپری شده و دیگر امکان تغییر آنها وجود ندارد  اکثرا دچار بیماری های روحی نظیر افسردگی و کاهش اعتماد به نفس و میل به انزوا و خودکشی می شوند . گروه سوم انسانها کسانی هستند که با عبرت گرفتن از حوادث گذشته و برنامه ریزی و هدف گذاری اهداف عالیه برای آینده ، اما با واقعیات حال زندگی میکنند. ایشان موفق ترین انسانها هستند زیرا دو بعد قبلی که آنها را عدم می نامند قابل مدیریت و دخالت و تغییر و در کنتل صددرصدی ما نیستند اما حال در دسترس و قابل مدیریت است و انسانی که در حال زندگی کند میتواند با تغییر افکار  خود از منفی بسوی مثبت و ایجاد انگیزه و با تلاش مضاعف بسوی کسب موفقیت و اعتماد بنفس و روح و روان سالم و شاداب زندگانی با لذت زندگانی خود را  پیش ببرد.
معمولا سخنرانان متداول به ما اموخته اند که اعمال را به نیت ثواب و پاداش بجا آوریم در صورتی که با اندکی تفکر در حکمت و فلسفه اعمال گاهی صدها نکته تربیتی و اخلاقی و روانشناسی درک می کنیم. همچنانکه قبلا در مقاله زنجیره سرنوشت عرض شد پیامها افکار را میسازند و افکار احساسات را و احساسات باورها و باورها رفتارها و رفتارها عادات و عادات شخصیت و شخصیت سرنوشت را میسازند. حال اگر با این نگاه توجه نماییم می بینیم هر ذکر تسبیح مبارکه حضرت زهرا س که شامل ۳۴ الله اکبر و ۳۳ الحمدلله و ۳۳ سبحان الله است، یک تذکر و پیام است که باورهای زیبا را در ذهن تقویت میکند .
۱ – قرائت ذکر الله اکبر با تاکید بر صفات مخاطب ما که برترین قدرت عالم است دنیا و مصائب ان را در نظر ما فوق العاده کوچک نشان میدهد  یعنی :

خداوندا تو برترین قدرت در همه جهان و بزرگتر از ان هستی که محدود و توصیف شوی ؛
خداوندا تو برتر از هر ثروت و ثروتمند هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر قدرت و قدرتمند هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر سلامت و سالم هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر جبروت و جبار  هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر مخلوق و خالق  هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر کبریا و متکبر هستی ،
و هزاران برتری دیگر که با ناامیدی انسان مبارزه میکند .

۲ – قرائت هر ذکر الحمدلله با تاکید و یاداوری داشته ها و سپاس بواسطه داشته هایی که هم اکنون دارای آنها هستم  با افسردگی انسان مبارزه می نماید  نظیر :
خداوندا تو را سپاس در نعمت حیات ،
خداوندا تو را سپاس در نعمت سلامت بدن خود و خانواده ام ،
خداوندا تو را سپاس در داشتن تک تک داشته ها نظیر سرپناه ، شغل مکفی ، عزت و آبرو ، فرزندان و همسر صالح و سالم و بسیاری نعمتها و داشته ها که بایستی با دقت انها در زندگی خود یافته و به خودمان یاداوری نماییم
و نتیجه نهایی این تلقینها افزایش روحیه اعتماد به نفس است که منجر به افزایش تلاش و سخت کوشی و سماجت ما در فعالیتهای روزمره شده و بواسطه آن به موفقیت و سعادت دست می یابیم .

۳ – قرائت هر ذکر سبحان الله یعنی

خداوندا تو منزه از هر عیب و نقص و غفلت هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر  فقیر و فقر هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر بیمار و بیماری هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر مظلوم و ظلم هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر گرسنه و گرسنگی هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر ترسو و ترس هستی ؛
خداوندا تو منزه از انی که لحظه ای از من غافل شوی ،
خداوندا تو منزه از انی که نیازهای من را براورد به خیر ننمایی،
خداوندا تو منزه از انی که از هدایت من و خانواده ام غافل شوی ،
خداوندا تو منزه از انی که به حاجات من زمانی که ترا یادکنم توجه ننمایی،
خداوندا تو منزه از انی که به کسی غیر از تو توکل نمایم ،
خداوندا تو منزه از انی که پاداش احسان به بندگانت را به احسان ندهی ،
خداوندا تو منزه از انی که کفایت نکنی کسی را که به توکل نموده ،
خداوندا تو منزه از انی که در بلاها من را یاری ننمایی

که این باورها به انسان انرژی و قدرت روحی بالا و عشقی شدیدنسبت به خداوند متعال می دهد تا در زندگی پر تلاش و فعال بدنبال کسب موفقیت و سعادت خود و جامعه باشد.
و  با قرائت آرام و شمرده این تسبیح زیبا  تک تک این باورها  در ذهن ما مرور گشته و به یقین ما را بسوی کسب موفقیتها و کامیابی سوق خواهند داد.

۶ –تکنیک بینام ؛ این تکنیک شامل قرار دادن افرادی که در تعاملات با ما خطاهای رفتاری و اخلاقی دارند در سه گروه : ۱-  نادان  ۲- بیمار  ۳- مضطر است که مسلما چون از  ایشان انتظار رفتار ایده ال نداریم لذا توقع ما کاهش یافته و شادی ما کاهش نخواهد یافت. روزی هنگام رانندگی فرزندم هم کنار من نشسته بود ناگهان خودرویی بطور خلاف از سمت راست من سبقت خطرناکی گرفت که موجب زحمت من شد پسرم خیلی ناراحت شد لذا به او گفتم فرزندم این فرد جزء سه گروه است یا نادان است و اموزش درست ندیده که چگونه رانندگی کند و یا بیمار روحی است و یا اضطرار و مشکلی دارد مثلا فرد مجروحی را جهت رساندن به بیمارستان حمل میکند و در هر سه مورد من باید او را درک کنم و این وظیفه پلیس است که او را جریمه و یا پزشک است که او را درمان نماید لذا ما باید در ارامش مسیر خودمان را طی کنیم.

۶ – تکنیک بینام  : تکنیک قرار دادن افرادی که در تعاملات با ما خطاهای رفتاری و اخلاقی دارند در سه گروه : ۱-  بیمار  ۲- نادان ۳- مضطر؛ که مسلما از هر دو گروه انتظار رفتار ایده ال نخواهیم داشت و توقع ما کاهش یافته و لذا شادی ما کاهش نخواهد یافت. روزی هنگام رانندگی فرزندم هم کنار من نشسته بود ناگهان خودرویی بطور خلاف از سمت راست من سبقت خطرناکی گرفت که موجب زحمت من شد پسرم خیلی ناراحت شد لذا به او گفتم فرزندم این فرد جزء سه گروه است یا نادان است و اموزش درست ندیده که چگونه رانندگی کند و یا بیمار و عصبی است و یا اضطرار و مشکلی دارد مثلا فرد مجروحی را جهت رساندن به بیمارستان حمل میکند و در هر سه مورد ما باید او را درک کنیم و این وظیفه پلیس است که او را جریمه و یا پزشک است که او را درمان نماید لذا ما باید در ارامش مسیر خودمان را طی کنیم . این نگاه و باور اگر برای ما ایجاد شود خیلی در تعاملات ما با جامعه ما را کمک خواهد کرد زیرا متاسفانه در جامعه  اینگونه افراد و رفتارها زیاد بوده و اگر نتوانیم برای تحمل انها راهکاری پیدا کنی اذیت خواهیم شد…

۷ – توسل گونه ای ؛
میدانیم از راه های سیر تکامل الهی کمک گرفتن از ارواح مقدس پیامبران و ائمه معصومین علیهم السلام است و انسان متاسفانه اکثرا بدلیل مشغله های زندگی از ان غافل است لذا یک تکنیک عالی جهت بهره وری از این توفیق این است که همواره پس از اتمام نمازهای واجب ابتدا گونه راست را بر مهر قرار داده و به حضرت زهرا س سلام و توسل نماییم ” صل الله علیک یا بنت رسول الله ، بنت خدیجه الکبرا انا توجهنا و توسلنا بک عندالله و قدمناک بین یده حاجاتنا یا وجیهتا عنداللهاشفعی لنا عندالله ، یا مولاتی فاطمه اغیثینی ، یا مولاتی فاطمه اغیثینی …..  ”  و سپس گونه چپ را بر مهر قرار دهیم البته هر ماه به یک معصوم سلام ک توسل نماییم از پیامبر ص الی امام زمان عج ،  بعد ذکر توسل قرائت نماییم و بسیار پسندیده است برای همه نمازهای واجب این توسل انجام شود و در مورد نماز صبح با تاکید بیشتر.

۸ –  تکنیک پنجره جوهری جهت مقابله با سوءبرداشت و تنش در روابط اجتماعی :
در این تکنیک که توسط دو نفر از دانشمندان مدیریت بنام های جوزف لوفت و هری اینگهام و بنام پنجره جوهری معروف شده اطلاعات خود از دیگران و دیگران از ما را به چهار بخش تقسیم میکند :
۱-عمومی ( هم ما میدانیم و هم دیگران)
۲- خصوصی(فقط ما میدانیم و دیگران نمی دانند) ،
۳- کور ( فقط دیگران میدانند و ما نمیدانیم ) ،
۴- ناشناخته ( نه ما میدانیم و نه دیگران ) .
بر اساس این تکنیک انسان و مدیری در زندگی و کسب و کار موفق تر است که اطلاعات بخشهای ناشناخته و کور و خصوصی را به بخش عمومی انتقال دهد یعنی با شفاف سازی هدف اقدامات خود از سوء برداشتها و تصمیمات عجولانه دیگران جلوگیری نماید مثلا اگر عطر جدیدی خریده نظر دیگران را نسبت به ان جویا شود که موجب ناراحتی ایشان نشود ( کور) و یا به همسرش در مورد سلیقه غذایی اش توضیح میدهد که مثلا خورشت قیمه دوست ندارد تا اگر همسرش با عشق و علاقه این خورشت را درست کرد با امتناع از خوردن موجب رنجش او نشود( خصوصی) و  …….

 

 

ادامه دارد…….

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top