بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 1,073
  • 2,901
  • 36,731
  • 433,417
  • 8,885,864

۱۴۲ – اصلاح انسان و جامعه در پرتوی اصلاح باورهای انسانها و رسالتهای دولتمردان

 

بسم الله الرحمان الرحیم

وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا

و بگو پروردگارا مرا [در هر كارى] به طرز درست داخل كن و به طرز درست‏ خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارى‏ بخش قرار ده آیه ۸۰ سوره مبارکه اسراء

برای سعادتمندی انسانها بایستی روی اصلاح باورهای انان و در خصوص سعادتمندی جامعه بایستی بر روی اصلاح رسالتهای واحدهای اجرایی کشور کار کرد .
۱ – اصلاح انسانها :
آموزش مراحل دوازده گانه مقاله درخت سعادت مبنی بر اینکه از اهداف اقامه نماز و قرائت قرآن مجید و ادعیه ، بیاد خدا بودن و رعایت تقوای الهی است تا در پرتو انجام آن با صفات مرضی خداوند و ائمه معصومین سنخیت یافته و توسلاتمان مقبول افتد و آنگاه مورد عنایت حضرت حق قرار گرفته و معرفت یابیم و بدنبال این معرفت عاشق و شیفته ذات حق گردیده و اعمالمان رنگ تواضع و ادب گیرد و حضرتش افتد .
۲ – اصلاح جامعه : وضع برخی قوانین و مقررات توسط دوستان نادان و یا دشمنان آگاه در بلند مدت بسیار در به انحطاط کشیدن جامعه موثر میباشند . در ادامه چند نمونه کوچک از وضع اینگونه قوانین و اقدامات ذکر میگردد که پس از گذشت چهل سال از عمر انقلاب تاثیر آنها را بوضوح شاهد هستیم:

۱ – صدا و سیما ؛ همانطور که میدانیم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران  صدا و سیما را  دانشگاه میدانست که مهمترین نقش آن آموزش و ارتقاء فرهنگ و دانش مردم است و این اصلی ترین هدف و رسالت آن است اما متاسفانه رسالت آن کسب در امد و پر کردن ساعات فراقت با انواع فیلمها و برنامه های سرگرم کننده شده است و آموزش های آن هرگز در حد نیاز جامعه نبوده و بسیار ضعیف و بدون تدوین برنامه ریزی دقیق و استراتژیک میباشد که حاصل آن جامعه ای با مردمان کم صبر و بی فرهنگ در ارتباطات فردی و اجتماعی اعم از رانندگی و.. میباشد . در حالی اگر دقت کنیم میبینیم شبکه هایی نظیر من و تو هیچ گونه تبلبغی پخش نمیکنند و تمامی انرژی و دقایق را در راستای تحقق اهداف استعماری شان ، اختصاص به آموزش مخاطبانشان داده اند از طریق نمایش فیلم ها و میز گردها و انواع جلسات مختلف اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ماهانه گاهی فقط از یک مشتری ۳۵۰ میلیارد تومان بابت تبلیغ کلاسها و کتب کمک آموزشی میگیرد که پشت آن مافیای کنکور قرار دارد.

۲ – راهنمایی و رانندگی؛

رسالت اصلی راهنمایی و رانندگی استقرار نظم در راستای جلوگیری از اتلافها و هدر رفتن سرمایه های نامرئی کشور است نه کسب درامد .سرمایه هایی نظیر :
۱ – دقایق عمرها که هرچه فرد متخصص تر باشد ارزش دقایق عمرش ببشتر خواهد بود ،
۲ -جلوگیری از ترافیک که موجب درجا کار کردن خودروها و هدر رفتن سوخت آنها می شود .
۳ – جلوگیری از افزایش آلاینده های هوا و آلوده شدن فضای شهرها توسط جلوگیری از ترافیک ،
۴ – جلوگیری از تردد خودرو های فاقد معاینه فنی .
اما متاسفانه کسب درآمد برای این ارگان هدف گذاری شده که از درآمد حاصل از جریمه کردنها ذی نفع میشوند.

۳ – روحانیت و حوزه های علمیه
رسالت اصلی حوزه های علمیه و روحانیون آموزش و ترویج دین اسلام و تشیع است اما بعضا به محلی برای کسب درامد تبدیل شده و میبینیم سخنرانان و مداحان بابت کارهای ترویجی خود پول درخواست میکنند که این هدف با رسالت اصلی آن که هدایت معنوی جامعه است مغایرت دارد . بدیهی است اگر در هدایت مردم و ارتقاء اطلاعات فرهنگی مردم موفق شوند ، با افزایش روح ایمان به جامعه و عمل مردم به دستورات دینی و از جمله پرداخت خمس و ذکات و صدقات ، کاملا تامین خواهند شد و توان پرداخت شهریه هایی بسیار بالاتر از مبالغ کنونی را  مراکز مالی حوزه خوهند داشت.

۴ – وزارت ورزش
رسالت اصلی وزارت ورزش،  ترویج ورزش میان طبقات مختلف مردم و  ارتقاء توان بدنی و سلامت احاد جامعه  است . اما رسالت فعلی آن ترویج حس رقابت و پهلوان پروری و  کسب مقام در رسته های مختلف ورزشی داخلی و خارجی شده و از رسالت اصلی دور گردیده است .

۵- وزارت بهداشت و علوم پزشکی

معمولا در شب دفن میت دوستان و آشنایان او برایش نماز شب اول قبر یا نماز وحشت میخوانند تا سکرات اولیه موت برایش آسان گردد. این نماز  به دو روش مرسوم است یکی شامل یک آیه الکرسی در رکعت اول و ده قدر در رکعت دوم و روش دیگر که استادم به آن بیشتر تاکید داشت بدین صورت است که در رکعت اول دو توحید و در رکعت دوم ده مرتبه سوره تکاثر پس از حمد خوانده شود. سوره تکاثر بسیار سوره خوب و بیدار کننده ای است که با سرزنش زر اندوزان و پول پرستان آغاز می شود و می فرماید ” هلاک نمود شما را کثرت طلبی ( مال و ثروت ) ، تا آنکه ملاقات کردید قبرها را . که پیشنهاد می کنم طبق مراحل سه گانه قران خوانی و قران دانی و قران باوری آن را آموخته و حفظ نموده و هر روز به نفس خود یاداور نمایید.

الغرض ، متاسفانه پزشکان که رکن اصلی وزارت بهداشت و درمان هستند اکثرا از رسالت تعهد به  پیگیری درمان و بهبود سلامت آحاد جامعه دور افتاده و بسوی مال اندوزی و کسب ثروت رفته و مساله بهداشت جامعه درجه دوم و فرع شده است .کسب ثروت و متمول شدن معمولا اگر فرد ظرف وجودی اش اندک باشد غرور و تکبر می اورد که او را از انجام بهینه وظایفش نسبت به جامعه باز می دارد. حال جهت به جاده هدایت آوردن این خودرو ، صاحبان اندیشه و مدیران دلسوز بایستی راهکار بدهند .بطور مثال میتوان اقدامات ذیل را انجام داد:

۱- محدود کردن اعتبار پروانه کسب به زمانهای ۵ ساله که فرد لازم باشد پس از آن چند ازمون را طی نماید و عدم کسب نمره قبولی موجب تعلیق پروانه شود .

۲- ملزم کردن پزشکان به ثبت تک تک ویزیت ها در  سامانه ای که به همین منظور طراحی شده باشد جهت ارزیابی نحوه عملکرد ایشان و از سویی دیگر ردیابی اقدامات درمانی آحاد جامعه که این عمل در راستای پروژه پزشک خانواده می باشد.

۶ – تغییر رسالت مساجد

مسجد مرکز جذب جوانان و نوجوانان و محور تبلیغات دین و اخلاقیات و احکام  است اما تبدیل شده به مرکز برگزاری مجالس ترحیم و کسب درآمد و تجمع پیران و سالمندان و اکثرا اگر امام جماعتی هم داشته باشد با برگزاری نماز جماعت بسرعت امام جماعت و نمازگذاران آن پراکنده شده و ساعاتی بعد حتی توالت آن هم قفل شده و خیری برای اطرافیان مسجد نخواهد داشت و طی ۴۰ سالی که از انقلاب میگذرد  اینچنین بوده که میبینیم جوانان را از دست داده اکثرا دین گریز شده اند. از طرف دیگر می دانیم نماز قبول شده حضور دل می خواهد وگرنه فقط انجام تکلیف میباشد لذا خیلی ضروریست که در مساجد سکوت رعایت شود تا هر کس با مناجات قلبی خودش بار معنوی کسب نماید زیرا از فلسفه های قرائت دعا تکرار اطلاعات رسیده از طرف قران و ائمه معصومین است تا تبدیل به باورهای قلبی شوند چرا که این باورها هستند که رفتارهای ما را میسازند و تمام اینها آرامش میطلبند که متاسفانه مداحان و قاریانقران وقت و بی وقت این آرانش را بر هم می زنند و به خیال خودشان ثواب میبرند در حالی که عین کم خردی و بی معرفتی است

۷- تغییر رسالت شهرداریها

رسالت اصلی شهرداری زیبا سازی شهرها با توسعه فضای سبز و  ایجاد محیطی عاری از زباله و ساختمانهایی با اصول معماری همگن و سنتی و جامعه ای جالب و جاذب برای گردشگران داخلی و خارجی است اما هم اینک چون از درامد خود ذینفع است هدف اصلی آن شده کسب درامد از کسبه و سازندگان ساختمان به هر بهایی شده است بطوری که با فروختن حقوق شهروندان بصورت فروش طبقات اضافی و اضافه بناها و کسری یا نداشتن پارکینگ و بسیاری موارد دیگر در بلند مدت ضررهای جبران ناپذیری بر زیبایی و همگنی و امار گردشگران و کسب درامد ملی مرئی و نامرئی کشور خواهد داشت .

البته موارد ذکر شده مشتی از خروار بوده و دهها صفحه مطلب میتوان نوشت که میتواند توسط متخصصین ذیربط پیگیری شود.
السلام علی من تبع الهدی
با احترام حسن زاده



 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top