بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 236
  • 1,091
  • 37,215
  • 430,816
  • 8,890,102

۱۵۳ – بودن یا شدن

بسمه تعالی

انسان دارای دو بعد است : بودن و شدن. بودن شامل تامین نیازهای حیوانی انسانها نظیر خفتن و خوردن و جنسی و غیره و شدن خود  شامل دو بخش می باشد :

۱ – تعالی اخلاقی و رفتاری و افکار انسانها از طریق آموزش باورهای مثبت

۲ – سقوط رفتاری واخلاقی بعلت کسب باورهای منفی.

پس پزشکان ، داروسازان ، مهندسان ساختمانی و کامپیوتر و کارگران و فروشندگان و بسیاری از صنوف بطور مستقیم به بودن انسانها کمک می کنند و صنوفی چون معلمان ، دبیران ، استادان مدارس و دانشگاهها و کادر آموزشی مدارس و دانشگاه ها و سخنرانان اخلاقی و مشاوران دینی و روانشناسان و قضات دادگاهها و کلیه صنوفی که روی تربیت و آموزش اخلاق و آداب انسانی و اجتماعی انسانها کار می کنند ، روی شدن انسانها کار می کنند و حاصل زحماتشان اصلاح باورها و متعالی شدن مثبت انسانها خواهد بود . و از این دو صنف ، شدن خیلی مهمتر و غایت هدف خلقت بشر و نزول پیامبران الهی بوده است .همچنانکه پیامبر گرامی می فرمایند ” انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ” یعنی براستی من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را کامل نمایم ” نقل از جلد ۱۶ بحارالانوار .

اگر به مرحله دوازدهم مقاله درخت سعادت ، یعنی مرحله تذکر دقت کنیم میبینیم که کلیه موارد این مرحله یعنی ده فروع دین نظیر  نماز ، روزه ، خمس و ذکات و امر به معروف و نهی از منکر ، تولا و تبرا و…بعلاوه دعا و قران مجید و دیگر کتب آسمانی نیز به شدن انسانها کمک می کنند.
حال ما باید به زندگانی خود بنگریم که به چه کاری مشغولیم ؟ آیا شغلی که عمرمان را به آن سپری کرده و می کنیم در جهت بودن انسانهاست یا در جهت شدن آنها و تجارت پر سود در این میان عمری است که در جهت شدن انسانها سپری شده باشد.

و اما دولتها و دولتمردان اگر هم و غم تلاش خود را فقط روی بودن گذاشته و از شدن متعالی غفلت نمایند بتدریج جامعه به فنا و نابودی سوق داده خواهد شد و جاودانگی ملتها و کشورها در ترویج اخلاقیات و آداب انسانی و اجتماعی میان ایشان خواهد بود.

موفق و موئد و پیروز باشید

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top