۱۳۸ – بازدید مسئولین

تحلیل بازدید مسئولین
پرسنل بر اساس عملکرد سه گروهند ؛ خودکار ، هلی و زوری.
چیزی که ایجاد کننده این سه گروه است ، انگیزه است. رفتار مدیر اگر عادلانه باشد همه پرسنل معمولا خودکار خواهند بود یعنی به نحو احسن حداکثر توانمندی خود را پیاده خواهند کرد بطور مثال اگر به پرسنل خدماتی بگویم چایی بیاورد ، میبینیم علاوه بر چایی قند و هل و …را هم خواهد اورد. اما اگر مدیر بین پرسنل تبعیض نماید پرسنل خودکار تبدیل به پرسنل هلی میشوند یعنی زمانی که به پرسنل خدماتی بگوییم چایی بیاورد دیگر از قند و هل و … خبری نخواهد بود و اگر اعتراض کنیم چرا قند نیاوردی پاسخ میدهد ” شما که نگفتی قند بیاورم” .و اگر مدیر علاوه بر تبعیض ، میان پرسنل ظلم هم روا دارد ، پرسنل تبدیل به پرسنل زوری میشوند یعنی مثلا اگر به کارگر خدماتی بگوییم چایی بیاور ، چایی های موجود را دور میریزد و میگوید چایی تمام شده است. گاهی مدیران ارشد برای ایجاد انگیزه اقدام به بازدید میکنند یعنی به محل کار پرسنل رفته و از مراجعان دلجویی و رضایتمندی ایشان را سوال میکند که این اقدام یک عمل نمایشی و تبلیغی بوده و حتی به کاهش عملکرد منجر میشود در حالی که طرف حساب مدیر نیروهایش میباشند و بایستی دغدغه او افزایش انگیزه در ایشان باشد .بطور مثلا سالها قبل در شرکتی که کار میکردم مدیر عامل گاهی همراه خانواده اش بطور رندوم به منزل برخی پرسنل رفته و از او دلجویی و در جریان مشکلاتش قرار میگرفت که گاهی پایین ترین کارگر سازمان یا معاونینش بودند و این کار بشدت باعث افزایش انگیزه کاری پرسنل میشد .حال البته مدیر بایستی به موازات این بازدیدها با تهیه فرمهای کایزنی مقایسه ای و ممیزی های منظم و مستمر ماهانه یا هفتگی فقط خروجی و عملکرد پرسنلش را کنترل نماید و سپس با بررسی نتایج نسبت به تشویق و یا تنبیه اقدام کند . متاسفانه میبینیم میان مدیران ارشد و وزرا جدیدا باب شده که با اقدامات نمایشی به میان مردم امده و با انها صحبت میکنند و این کار اگر نظارت کایزنی و رسیدگی به مشکلات پرسنل و سر زدن به منازل ایشان توسط مدیران ارشد پشتش نباشد ، عملی نمایشی و ریاکارانه بوده و سورنا را برعکس زدن است . تا یار که را خواهد و میلش به که باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top