بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 536
  • 1,419
  • 51,581
  • 435,911
  • 8,909,135

۶۰ – مسابقه درخت سعادت – Happiness Tree Contest

مقدمه

با سلام ماهی گیری را میتوان به سه روش انجام داد :

۱-انداختن یک عدد قلاب به درون آب و انتظار گرفته شدن طعمه توسط یک ماهی و گرفتن ماهی توسط ماهیگیر ( روش متداول و معمولی )؛

۲-انداختن طور به محل تجمع ماهی ها و گرفتن گروهی از آنها توسط ماهی گیر(روش بهتر )؛

۳-پیاده کردن سیستمی که ماهی ها به سمت دام ما بیایند و ما بتوانیم آنها را شکار کنیم توسط استفاده از اسانسها ، اشعه ها، طعم ها و یا رنگهایی که مطلوب ماهی ها باشد ( روش عالی ).

در مورد مسائل فرهنگی کشور نیز چنین است و موفقیت یا عدم موفقیت مسئولان فرهنگی در این سی و چند سالی که از انقلاب می گذرد در مورد مقوله پیاده سازی مسائل فرهنگی در باورهای مردم بطوری که مردم ترغیب به انجام انها شوند باز میگردد نظیر همین مثال انواع ماهی گیری یعنی آیا مردم را منفعل کرده ایم یا خودمان منفعل می شدیم.

نصب تابلوها در محل صفهای نانوایی ها که مردمی که مجبور بودند دقایقی در صف به انتظار گرفتن نان باشند و زدن برگه هایی که حاوی احادیث  بود و درخواست فقط نوشتن و ارسال هفتگی احدیث و بعد قرعه کشی  و اعلام اسامی برندگان در همان تابلوها ، یک اقدام انفعالی کننده بود که در سالهای ۷۷ الی ۷۸ در یک شرکت تولیدی که نسبت به مسائل فرهنگی شهرش بی تفاوت نبود در یکی از شهرهای استان خراسان انجام شد.

همچنین برگذاری مسابقه کتابخوانی با خرید حدود ۳۰۰ کتاب فرهنگی و ارسال امانی آنها به مدارس آن شهر و در خواست تحویل خلاصه از دانش آموزان و اهدای جوایز به آنها نیز توسط مسئولان این شرکت ، یک اقدام انفعالی کننده دیگر بود.

حال بپردازیم به مسابقه درخت سعادت

۱-علت :  فرزندم سوم دبستان است .یک روز به او گفتم که فرزندم بر اساس احادیث معصومین علیهم السلام ، فرزندی که در راه رفتن از پدر و مادر و استادش زودتر برود عمرش کوتاه میشود و اگر خواست جلوتر برود حتما باید اجازه بگیرد .چند روز بعد من به اتفاق فرزندم و پدرم در حال ورود به منزل بودیم که ناگهان او دست مرا به عقب کشید و گفت بابا مواظب باش از پدر جون جلوتر نروی که عمرت کوتاه می شود . تا این را از او دیدم متوجه شدم چقدر بچه ها پذیرای نصایح می باشند لذا تصمیم گرفتم  صبحها مسیر خانه تا مدرسه را که حدود ۱۰۰ متر میشود و با هم پیاده طی میکنیم چند کار انجام دهیم:

اول هر کدام سه دعا می کردیم به این صورت که جهت اینکه از همین کودکی قدر داشته ها را بداند مثلا ابتدا می گفتم خدایا شکر که به ما ماشین داده ای که در سرما و گرما از آن استفاده کنیم و زود به مقصد برسیم حال به همه آنهایی که ماشین ندارند ماشین عطا بفرما( این کار باعث میشود اولا نعمت داشته ها در ذهنش حک شود و قدر بداند و  ثانیا پر توقع بار نیاید) .

البته در همین جا به معلمین محترم پیشنهاد می کنم همین تکنیک را در ابتدای شروع هر جلسۀ درس در کلاس اجرا نمایند بدین صورت که تمامی دانش آموزان هر کدام به نوبت یک دعا به همین صورت بگوید و مابقی دانش آموزان آمین بگویند یعنی مثلا  بگوید خدایا شکر که ما معلمی خوب و مهربانی دادی ، حال به همۀ دانش آموزان عالم معلمانی مهربان و دلسوز  عطا بفرما.

دومین کاری که انجام می دادم آموزش مراحل درخت سعادت بود که دیدم همچون فرمایش معصوم که العلم فی الصغر کل النقش فی الحجر چقدر زیبا مراحل آن را یاد گرفت لذا تصمیم گرفتم آن را جهت آموزش دانش آموزان مدرسه فرزندم بصورت برگزاری یک مسابقه مطرح نمایم که جهت استحضار آن عزیز نیز تقدیم می گردد:

۲-متن مسابقه :

مسابقه درخت سعادت

نام دبستان :………………………..  كلاس…………………….. نام و نام خانوادگي:………………………………………… تاريخ:

۱-  سعادت يعني چي؟

۲- چه كسي سعادتمند است؟

۳- خداوند از چه كسي راضي است؟

۴- شكر چند گونه است؟

۵- شكر عملي چگونه است؟

۶- چگونه عملي مورد قبول خداوند است؟

۷- بستر ادب چيست؟

۸- تواضع يعني چه؟

۹- بستر تواضع چيست؟

۱۰- دوست داشتن چند گونه است؟

۱۱- دوست داشتن نقطه اي، خطي و مثلثي را توضيح دهيد

۱۲- بستر دوست داشتن چيست؟

۱۳- معرفت يعني چه؟

۱۴- بستر معرفت چيست؟

۱۵- عنايت يعني چه؟

۱۶- بستر عنايت چيست؟

۱۷- توسل يعني چه؟

۱۸- بستر توسل چيست؟

۱۹- سنخيت يعني چه؟

۲۰- بستر سنخيت چيست؟

۲۱- تقوا يعني چه و چگونه است؟

۲۲- بستر تقوا چيست؟

۲۳- تذكر يعني چه و چندگونه است؟

۲۴- براي سعادتمند شدن چكار بايد كرد؟

پاسخ سوالات مسابقه :

۱- سعادت يعني خوشبختي

۲- سعادتمندي كسي است كه خداوند از او راضي باشد.

۳- خداوند از كسي راضي است كه نعمتهاي خداوند را شكر كند.

۴- شكر ۲ گونه است :

۱- شكر زباني (بگويد الحمدلله)

۲- شكر عملي

۵- شكر عملي يعني از جنس همان نعمتي كه خداوند به ما داده به ديگران كمك كنيم. مثلاً شكر پول، دادن پول به فقرا و شكر ماشين داشتن،  سوار كردن و به مقصد رساندن افراد پير و نيازمند واقعي است.

۶- عملي مورد قبول خداوند است كه مودبانه و با احترام باشد.

۷- بستر ادب، ادب قلبي يا تواضع است.

۸- تواضع يعني در قلبمان به ديگران احترام بگذاريم.

۹- بستر تواضع، عشق و دوست داشتن است.

۱۰- دوست داشتن سه گونه است ، نقطه اي، خطي و مثلثي.

۱۱- دوست داشتن نقطه اي يعني فقط خودمان را دوست داشته باشيم كه مثال آن افراد بد و شيطان است كه فقط خودشان را دوست دارند.  دوست داشتن خطي ، دوست داشتن شرطي است يعني اگر ديگران دوستانمان داشته باشند ما هم دوستشان داريم و اگر دوستمان ندارند ما هم آنها را دوست نداريم. كه اين هم خوب نيست. سوم دوست داشتن مثلثي است كه  نظير مثلث سه نقطه دارد: من، ديگران و خداوند. يعني من ديگران را دوست دارم فقط به خاطر خداوند حتي اگر من را دوست نداشته باشند.

۱۲- بستر دوست داشتن معرفت است.

۱۳- معرفت يعني شناختن خداوند و ائمه معصومين عليهم السلام.

۱۴- بستر معرفت عنايت است.

۱۵- عنايت يعني توجه خداوند و ائمه معصومين عليهم السلام به ما.

۱۶- بستر عنايت توسل است.

۱۷- توسل يعني درخواست ملتمسانه از خداوند و ائمه معصومين عليهم السلام براي برآوردن شدن حاجاتمان.

۱۸- بستر توسل سنخيت است.

۱۹- سنخيت يعني شبيه بودن صفات ما با صفات خداوند متعال و ائمه معصومين عليهم السلام.

۲۰- بستر سنخيت تقوا است.

۲۱- تقوا يعني مراقب رفتار بودن، و پنج گونه است. تقواي چشم، تقواي زبان، تقواي شكم، تقواي گوش، تقواي ازدواج.

۲۲- بستر تقوا ، تذكر است.

۲۳- تذكر يعني به ياد خدا بودن و دوازده روش است:۱- قرائت قرآن ۲-قرائت دعا بعلاوۀ ده فروع دین بشرح : ۳- اقامه نماز ۴- روزه ،۵-خمس ، ۶-زکات ،۷-حج ، ۸-جهاد ۹-امر به معروف ۱۰- نهی از منکر  ۱۱- تولی  ۱۲- تبری .

۲۴- براي سعادتمند شدن بايد همواره با انجام روشهای تذكر به ياد خداوند باشيم و تقوا الهی را رعایت نماییم تا با رعايت تقوا با صفات خداوند سنخيت پيدا كنيم و در نتيجه توسلاتمان قبول شده و مورد عنايت خداوند قرار گيريم و معرفت و شناخت يابيم و با عشق و تواضع و ادب اعمالي را انجام دهيم كه شكر نعمتهاي خداوند باشد و رضايت او را در پي داشته باشد كه رضايت او عين سعادت و خوشبختي در دو جهان است.

 

۳-مراحل برگزاری مسابقه :ابتدا در مورخه ۹۳/۱۲/۱۳متن مسابقه فوق به تعداد تقریبی دانش آموزان مدرسه تکثیر و داخل سلفون قرار گرفت و به آنها داده شد(۴۷۵ عدد ) تا با فقط تکمیل پرسش نامه از روی متن پاسخ و ارسال آن در قرعه کشی جوایز  مرحله اول شرکت داده شوند و تعدادی جایزه نیز خریداری و در محلی در مقابل چشم بچه ها گذاشته شد تا انگیزه شرکتشان در مسابقه افزایش یابد.

در مرحله بعد فقط سوالات در اختیار دانش آموزان متقاضی مسابقه قرار خواهد گرفت  ( بدون پاسخ نامه )که از حفظ جوابها را بنویسند و جوایز بهتری قرعه کشی و به آنها داده میشود. انشاءالله

با احترام – حسن زاده

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top