بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 16,341
  • 16,930
  • 108,834
  • 518,060
  • 9,013,544

۱۵۴ -حس خوب

بسم الله الرحمن الرحیم
روانشناسان می گویند ما در تعامل و ارتباط با دیگران بایستی دو اقدام انجام دهیم :
۱- ارائه خدمات مطلوب ،
۲- دادن حس خوب به دیگران .
حال برای اینکه خود ما نیز حس خوب داشته باشیم لازم است مصداق معادله شادی که در مقالات قبل عرض شده توقع خود را از دیگرانی که با آنان تعامل داریم کاهش دهیم تا شادی ما کاهش نیافته بلکه افزایش یابد زیرا معمولا ما دوست داریم زمانی که برای دیگران اعم از اعضای خانواده و بستگان و دوستان و احاد جامعه خدمتی انجام میدهیم از ما تشکر کرده و قدر شناس اقدام ما باشند و لذا هرگاه بر اثر غفلت ، عدم آموزش و یا بیمار روحی بودن آنان از ما قدردانی نشود از اقدام خود پشیمان شده و شادی ما کاهش می یابد زیرا دوست داشتن ما خطی بوده است .
توضیح اینکه همچنانکه قبلا عرض شد دوست داشتن سه گونه است :
۱- نقطه ای ۲- خطی و ۳- مثلث ،
که در نقطه ای فرد فقط خودش را دوست دارد نظیر شیطان و تمامی سارقان و دزدها و فروشندگان مواد مخدر و معتادان و افراد خودخواه .
در خطی فرد معامله گر است و دوست داشتن او هدفدار و شرطی است و در مثلث که خالص و بدون توقع است فرد دیگران را دوست دارد فقط بخاطر خداوند حتی اگر او را دوست نداشته باشند .
پس دوست داشتن خطی منجر به داشتن توقع و کاهش شادی و کاهش حس خوب ما خواهد شد.
اینک زمانی که ما با رعایت نکات بالا حس خوب یافتیم جهت دوام آن لازم است به دیگران نیز حس خوب را منتقل نماییم که چند نمونه از انها تقدیم می شود :
۱- دادن حس خوب به زائران حرم های شریف توسط خادمان حرم اعم از نیروهای انتظامات ، کفشداران ، دربانان و فراشان و غیره با رفتار مودبانه و تواضع کامل ،
۲- دادن حس خوب به رانندگان اتوبوس ها و قطارها و تاکسی ها با ابراز تشکر از زحماتشان که در سرما و گرما و روز و شب جهت ارائه خدمت به مردم جامعه به ایشان خدمات رسانی می نمایند و عذر خواهی کردن از غفلت اکثر مردم از تشکر از ایشان .
۳- دادن حس خوب به نانوایان و مخصوصا شاطر نانواها با تشکر از زحمات و خدماتشان که از صبحگاهان در سرمای زمستان و گرمای تابستان کنار اتش مشغول تولید نان سفره های ما هستند و عذرخواهی از غفلت اکثر ما ،
۴ – دادن حس خوب به ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی با ابراز تشکر از زحماتشان که در روز و شب و در سرما و گرما با وظیفه شناسی مشغول ارائه خدمت به آسیب دیدگان جامعه و رفع مشکلات آنها هستند و استقرار نظم و امنیت در جامعه میباشند، بطور مثال روز قبل در مسافرتی که به زاهدان داشتم حدود ظهر مقابل بیمارستان الزهرا س یک ماشین پلیس را دیدم که در حال جریمه کردن ماشین هایی بود که بد پارک کرده بودند . من به دلم افتاد نزدش بروم و رفتم و ضمن دست دادن با افسر داخل ماشین یک عدد سی دی سخنرانی های اخلاقی و دو بسته از نباتهای متبرک حرم را به وی دادم و گفتم خودم خادم حرمم و اینها را بعنوان تشکر از زحمات جنابعالی برای استقرار نظم و امنیت در جامعه تقدیم شما می کنم که وی ضمن تشکر و دارای  حس بسیار خوبی شد و به من گفت یک خواهش از شما دارم که گفتم بفرمائید فرمود کی حرم حضرت رضا علیه السلام می روی که گفتم یکشنبه بعد نوبت کشیکم در کفشداری حرم است که گفت حتما سلام مرا به حضرت برسانی که با خوشحالی پذیرفتم و گفتم چشم حتما انجام خواهم داد بعد وی رو به راننده اش که در حال نوشتن برگه جریمه بود گفت دیگر بقیه خودروها را جریمه نکن و من یقین دارم تا ساعتها دارای حس خوب بوده و در تعامل با رانندگان برخورد بسیار خوب و محبت آمیز خواهد داشت.
و بسیاری گروه های دیگر خدمات رسان نظیر پاکبانان و نظافت کنندگان خیابانها و معابر و دیگر صنوف ما می توانیم با یک صحبت کوتاه و ابراز تشکر از زحماتشان حس خوب و انگیزه تلاش مناسبی به آنها  بدهیم .
ممکن است بگوئید خوب آنان در قبال کارشان حقوق میگیرند اما یادمان باشد همچنانکه قبلا عرض شد نیرو ها و پرسنل بر اساس انگیزه کاری سه گروهند :
۱- خودکار ، ۲- هلی ، ۳- زوری .
انسان خودکار خودش و بدون هیچ نظارتی به نحو احسن خدمت خود را انجام میدهد ،
انسان هلی فقط کاری را که از او بخواهیم انجام میدهد ، نه بیشتر و نه کمتر ،
و انسان زوری بعلت نارضایتی شغلی ، کارش را که بطور خودکار انجام نمی دهد که بلکه دستورات را نیز انجام نمی دهد مثلا زمانی که از آبدارچی زوری تقاضای آوردن چایی بکنیم ممکن است چایی ها را دور بریزد و بگویند موجودی چایی تمام شده است  .
اقدام به تشکر از زحمات این افراد موجب میشود جزء گروه اول قرار گیرند و همیشه بهترین خدمات را ارائه نمایند و هلی و زوری نباشند و نهایت جامعه ای شاد و مسئولیت پذیر را شاهد خواهیم بود . توضیح اینکه خودم چندین بار همین اقدامات را انجام داده و تاثیر فراوان آن را در شادشدن ایشان اعم از ماموران راهنمایی و رانندگی و شاطران نانوایی و رانندگان اتوبوس بوضوح مشاهده کردم .

با آرزوی داشتن جوامعی پویا و شاد و مردمانی خوشبخت

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top