بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 6,736
  • 17,071
  • 130,573
  • 541,263
  • 9,037,753

۱۵۸ – علت العلل

با سلام و عرض ادب ، احتراما توجه دوستان گرامی  را به موارد ذیل جلب می کنم :
۱ – اگر بطور مثال زلزله ای رخ دهد و لوستر اتاق روی میز سقوط کند و آن را بشکند ، میز معلول ، لوستر علت و زلزله علت العلل است .
۲ – از سوی دیگر، بر اساس اصول دین ما معتقدیم که خداوند عادل و جهان بر اساس نظم دقیق خلق شده است که در آن به احدی ظلم نخواهد شد ” و من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شر یره ” یعنی هر کس مثقال ذره ای خیر و یا شر انجام دهد نتیجه آن را خواهد دید. .
۳ – همچنین خداوند در قران مجید آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد می فرماید
” ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم ” یعنی خداوند حال اقوام را بسوی خوبی یا بدی تغییر نمی دهد مگر براساس تغییر نفوس یعنی جامعه با رفتار آحاد مردم مستعد نزول رحمت و یا نقمت خواهد شد و نیز در آیات ۷ تا ۱۴ سوره فجر در مورد اقوام عاد و ثمود و فرعون می فرماید ” الم تر کیف فعل ربک بعاد ….” که خداوند سه قوم عاد و ثمود و فرعون را در اوج قدرت مثال می زند که بعلت طغیان و زیاده روی در فساد مستعد نزول نقمت و بلاهای آسمانی شدند و قرآن این مطالب را می فرماید تا ما باورهایمان اصلاح شوند چون عمل کرد و رفتار انسانها براساس باورهایشان شکل می گیرد.
۴ – اگر به لایه اوزون برویم و وقایع کشور را از دیدگاه معلول ، علت و علت العلل نگاه و تحلیل کنیم می بینیم که متاسفانه دغدغه اکثر دلسوزان و مسئولان کشور بر روی علت هاست و از علت العلل ها غافلند. چرا که روسای قوای سه گانه خوب علت و روسای قوای ناکارآمد نیز علت است ، سیل علت و بارانهای مفید و سرسبزی کشور نیز علت است ، زلزله علت و ابادی و آبادانی نیز علت است ، ثروتمندی کشور علت و فقر و گرسنگی نیز علت است ، جنگ و هجمه دشمنان علت و امنیت و ثبات کشور علت است .
و همچنین با عنایت به موارد چهارگانه فوق میبینیم ما برای نجات کشور و بشریت همان مسیری را باید برویم که پیامبران الهی و ائمه معصومین رفته اند و آن رفتن به سراغ علت العلل هاست. چون قانون خداوند متعال که بر اساس آن حال افراد و اقوام را تغییر می دهد در قرآن مجید فرموده است ” لان شکرتم لازیدنکم و لان کفرتم ان عذابی لشدید ” یعنی شکر عملی مودبانه و متواضعانه نعمت های الهی موجب نزول برکات الهی و کفران عملی خودخواهانه نعمت های الهی موجب نزول نقمت ها و بلاها خواهد شد.
پس با درک این مطلب و با این عینکی که به جنابعالی تقدیم شد اگر به گفتارها و سخنرانی ها و مقالات روزنامه ها نگریسته شود میبینیم خیل عظیمی از دلسوزان سخنران و قلم به دست متاسفانه در گمراهی غیبت و تهمت و افتراء غوطه ورند و شعارهایشان شده مرگ بر این و درود بر آن چون باورهایشان نقطه ای و یا خطی است و مثلثی فکر نمی کنند ( اشاره به مقاله دوست داشتن) و دغدغه شان علت هاست نه علت العلل ها.
ذات نا یافته از هستی بخش  کی تواند که شود هستی بخش.
ارادتمند حسن زاده

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top