۱۷۵ – دولت بد ؟ مجلس بد ؟ ملت بد ؟ و یا ….

بنام خدا

ویلیام جیمز دورانت معروف به ویل دورانت تاریخ نگار امریکایی ، تمدنها را چهار دوره تقسیم میکند :
۱_ تهاجم یا انقلاب ۲- اوج یا شکوفایی ۳- رفاه و ۴- فساد و بعد سقوط.
مسلما در این چهار مرحله هم دولتها و هم ملتها تاثیر داشته و هیچیک را به تنهایی نمی توان دخیل دانست که نقش ملتها تبعیت و عمل به باورها و نقش دولتها بستر سازی باورهاست

اگر بخواهیم بطور مثال درخت میوه ای را ارزیابی کنیم باید به اخرین خروجی آن یعنی میوه اش توجه کنیم اما اگر بخواهیم به آن میوه برسیم بایستی بسترهای آن شناسایی و سپس با مهندسی معکوس به ان میوه برسیم. در خصوص مشکلات جامعه نیز با عنایت به ایات ۱۱ سوره رعد و ۷ تا ۱۴ سوره فجر ، بسترها و دلایل را بشرح ذیل می توان فهرست نمود:
۱ –  بروز مشکلات عدیده مردم نتیجه عملکرد احاد مردم در طغیان و ناسپاسی نعمتهای الهی و زیاده روی در فساد است ،
۲ – بستر عملکرد مردم دو چیز است ؛ وجود بیماریهای روانی و یا نادانی و عدم آگاهی ،
۳ – بستر عدم آگاهی ، ضعف و تعلل آموزش ذیربط است ،
۴ – بستر ضعف و تعلل آموزش ، ضعف قوانین است ،
۵- بستر ضعف قوانین ، ضعف عملکرد مستقیم دولت و ضعف نمایندگان مجلس در تدوین قوانین اجرایی و نظارتی بر عملکرد دولت است ،
۶ – بستر ضعف عملکرد نمایندگان ، انتخاب نمایندگان با تخصص های غیر مرتبط است ،
۷- بستر انتخاب نمایندگان غیر مرتبط ، آیین نامه ها و قوانین بعضا غلط و نادرست شرایط احراز سمت نمایندگی مجلس است .
اگر یادمان باشد رهبر فقید انقلاب  هم بارها تکرار کردند که مجلس در راس امور است زیرا فهمیده بودند که ریل گذار کشور مجلس است بطور مثال اگر تصویب نماید که اعضای شوراهای شهر باید از میان شهرداران قدیم همان شهر انتخاب شوند میدانید چه تحولی صورت خواهد گرفت و یا اگر تصویب نمایند که کاندیداهای ریاست جمهوری از میان استانداران موفق قبل باید انتخاب شوند چقدر به نفع کشور خواهد شد.
برخی بسترهای ضعف عملکرد دولت در تعلل در آموزش موارد ذیل میباشد :
۱- مقاطع دبستان تا دانشگاه ،
۲- مخاطبین تلویزیون و رادیو و رسانه های جمعی ،
۳ – عدم نظارت قوی در ارزیابی عملکرد مسئولان اجرایی،
۴ – عدم قاطعیت در برخورد با فساد مسئولان اجرایی،
۵- فقدان برنامه ریزی دقیق کارشناسی یا عدم اجرای قاطع برنامه های مدون ،
۶- عدم جلوگیری از ربا توسط سیستم بانکی ،
و…….

حال اگر سرنوشت ملتها و جوامع را بررسی کنیم میبینیم
علت العلل سرنوشت انسانها و ملتها دو فرایند میباشد : شکر و یا کفران داشته ها و نعمتها همچنانکه قران مجید نیز میفرماید : “لان شکرتم الزیدنکم و لان کفرتم ان عذابی لشدید.” یعنی اگر شکر نعمتها را بجای اورید خداوند بیشتر عطا میکند و اگر کفران کنید عذاب خداوند سخت خواهد بود. حال اگر خط مقدم علت سعادت یا بدبختی ملتها عملکرد احاد ان ملت است پس نقش دولتها چیست ؟ جهت پاسخ به ان بایستی زنجیره سرنوشت را مد نظر قرارداد
که پیامها ( تبلیغاتی یا اموزشی) را بستر افکار و افکار را بستر احساسات و احساسات را بستر باورها و باورها را بستر رفتارها و رفتارها را بستر عادات و عادات را بستر شخصیت و شخصیت را بستر سرنوشت میداند.
پس پیامهایی که دولتها از طریق فیلمها و تبلیغات و اخبار و مصاحبه های برنامه ریزی شده و …پخش میکنند ، افکار و در نهایت سرنوشت ملت را مدیریت می کند و این موضوع در خصوص وضعیت کنونی کشور کاملا مصداق دارد چرا که
میبینیم آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد و آیات ۷ الی ۱۴ سوره مبارکه فجر که اول مقاله نیز ذکر گردید ، این مفهوم را بیان میشود که هر خوبی و نعمت و یا بلا و مصیبتی که به اقوام میرسد در نظام عدل عالم حاصل اعمال خود انهاست .
” إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ ”
باور کنیم ؛ یقیناً خدا سرنوشت هیچ ملتی را [به سوی بلا، نکبت، شکست و شقاوت] تغییر نمی دهد تا آنکه آنان آنچه را [از صفات خوب و رفتارشایسته و پسندیده] در وجودشان قرار دارد به زشتی ها و گناه تغییر دهند. و هنگامی که خدا نسبت به ملتی آسیب و گزند بخواهد [برای آن آسیب و گزند] هیچ راه بازگشتی نیست؛ زیرا برای آنان جز خدا هیچ یاوری نخواهد بود.
همچنانکه در مقالات قبلی نیز عرض شد ، سخنرانی که در جمعی از شهدا  مزایای شهادت را بیان میکند به علت عدم اعتقاد قلبی به مطالبی که میگوید در برزخ مورد محاکمه همان شهدا قرار میگیرد  پس ایا  دولت مردان و صاحبان قدرت و مسئولان اجرایی کشوری مورد بازخواست قرار نخواهند گرفت ؟
نتیجه تعلل های بالا موجب بروز رفتارهای بد افراد و انعکاس رفتارهای بد افراد در نظام عدل الهی موجب بروز حوادث بد قهری شده و می شود. زیرا همانطور که در مقالات قبل عرض شد .اگر زلزله ای موجب سقوط ستون برق بر روی دیوار و تخریب ان شود، دیوار معلول ، ستون برق علت و زلزله علت العلل میباشد.پس شرایط بد اقتصادی علت است ، رئیس جمهور بد یا خوب علت است ، دولت مردان لایق یا نالایق علت است ، سیل ها علت است و ….وعلت العلل همگی لیاقت ماست که چه عملکردی در خصوص شکر و یا کفران نعمتهای الهی داشته ایم و استناد ان همان ایه ۱۱ سوره رعد که ذکر شد و ایات ۷ تا ۱۴ سوره مبارکه فجر است که سه قوم عاد و فرعون و ثمود را در اوج اقتدار و قدرت مثال میزند که به دو علت العلل طغیان مردم و زیاده روی در فساد ، تازیانه های عذاب الهی بر انها فرود امد و سقوط کردند .
” أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ،
إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ،
الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ،
وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ،
وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ،
الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ ،
فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ،
فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ،
إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ”

آیا ندانسته ای که پروردگارت با قوم عاد چه کرد؟
و [با آن شهر] اِرم که دارای کاخ های باعظمت و ساختمان های بلند بود؟
همان که مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟
و با قوم ثمود آنان که در آن وادی [برای ساختن بناهای استوار و محکم] تخته سنگ ها را می بریدند؟
و با فرعون نیرومند که دارای میخ های شکنجه بود؟
همانان که در شهرها، طغیان وسرکشی کردند؟
و در آنها فساد وتباه کاری فراوانی به بار آوردند؟
بی تردید پروردگارت در کمین گاه است .

حالا چکار باید کرد :
میگویند نفرین شوهر برای همسر بد مستجاب نمی شود چون طلاق دست اوست. اگر او را نمیخواهد، میتواند طلاقش دهد .
نفرین به دولت هم خطاست چون مجلس بستر و فوق دولت است و میتواند تک تک وزرا و حتی رئیس جمهور را استیضاح و برکنار کند .
لعن و نفرین به مجلس هم ره به جایی نبرده و دردی دوا نمیکند و خطاست زیرا قانون اساسی بستر و فوق مجلس است چون گزینش و عملکرد و نظارت بر عملکرد مجلسیان بر اساس قوانین جاریه است و میگویند بروید قوانین را اصلاح کنید .
پس هر نقصی که در عملکرد دولت و یا مجلس میبینیم مرتبط است با نقص قوانین که با ایجاد تیمهای بهبود مستمر و اصلاح قوانین یقینا معضلات جامعه کاهش و یا  رفع خواند شد که شامل سه بخش میشوند :
۱- تدوین قوانین جدید،
۲ – بازنگری قوانین جاریه قدیمی ،
۳ – بازنگری قوانین نظارتی.
و مهمترین و مهمترین و مهمترین بخشی که بایستی بازنگری شود شرایط احرازهاست که در هر بخشی فقط متخصصین مربوطه اجازه ورود داشته باشند که بطور مثال برخی بشرح ذیل تقدیم میشود :
۱ – شرایط احراز نمایندگی مجلس ؛ که فقط متخصصین مربوط به تدوین قوانین بتوانند کاندید شوند که شامل دارندگان دکترای و فوق لیسانس حقوق و با سابقه کاری مجاز  و دیگر صنوف از مجلس تشریف برده و با توجه به تخصصشان به جامعه خدمت نمایند مثلا پزشکان بروند بیمارانشان را ویزیت کنند و مهندسین بروند ساخت و سازشان را انجام دهند و…ومجلس را به حقوقدانان بسپارند.
۲ – شرایط احراز کاندیداهای ریاست جمهوری ؛ که فقط دارندگان دکترا و فوق لیسانس مدیریت با سابقه مجاز در پست استانداری استانها را مدیریت کرده اند و دیگر هر بی سواد یا با سواد غیر مرتبط که مدیریت یک ده را هم در رزومه خود ندارند نتوانند کاندید ریاست جمهوری شوند.
۳ – شرایط احراز کاندیداهای شورای شهرها ؛ که فقط دارندگان مدارک دکترا یا فوق لیسانس مدیریت و از میان شهرداران قدیم همان شهر بتوانند کاندید شوند چرا که سالها در آن شهر خدمت کرده و خون دل خوردند و به نقاط ضعف و قوت شهر و معایب و مزیتهای آن شهر اشراف دارند (SWOT)
و……

مهمترین تاکید نگارنده این متن داشتن تخصص مرتبط مسئولان اجراییست چرا که افراد غیرمتخصص  هم خود را ضایع میکنند و هم فاتحه کار را میخوانند چنانکه در این اندی سال که از انقلاب گذشته نمونه های بسیاری از این گونه افراد را میتوانیم ببینیم که شرایط ناهنجار کشور نتیجه کار انهاست.

با احترام و ادب و با آرزوی سعادت و بهروزی آحاد ملت ایران و جهان – حسن زاده

والسلام علی من تبع الهدی

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

انشاالله موفق باشید. از زائرین حرم امام همام

Scroll to Top