۱۳۲ – ارتباط نماز با ابعاد زمان

بنام خدا

ارتباط نماز با ابعاد زمان ؛

تاکنون ما سه بعد از زمان شناخته ایم.گذشته ، حال و آینده . گذشته شامل تجربیات خوب و بد میشوند اما تجربیات بد نظیر شکستهای اقتصادی و عاطفی ، فقدان عزیزان ، موقعیتهای عالی از دست داده ، بیماریها و …بیشتر در ما تاثیر میگذارند و دیرتر از خاطر محو میشوند لذا سیر کردن و چرخش افکار در گذشته چه بسا فرد را به انواع بیماریهای روانی نظیر افسردگی مبتلا نمایند. از طرفی هر کس برای آینده خود انواع برنامه ها را پیش بینی مینماید نظیر شغل ، انواع معاملات و فعالیتهای اقتصادی ، تحصیل ، ازدواج و داشتن فرزند ، خرید منزل و خودرو و…سیر افکار در فضای آینده و تفکر در خصوص تک تک اهداف آینده میتواند موجب اضطراب و دلهره و استرس و ایجاد انواع بیماریهای روانی در فرد شوند. لذا دانشمندان مهمترین و موثرترین مقطع زمان را برای انسان ، زمان حال میدانند. در تجسم این سه بعد میگویند ” انسان بین دو عدم زندگی میکند ” ؛ گذشته که از دست رفته و آینده که نیامده و معلوم نیست به چه صورت اتفاق بیفتد. اینک اگر در مورد نماز بیندیشیم میبینیم نماز در بستر زمان شناور بوده و مخصوصا تاکید آن بر اول وقت بودن ما را وادار میکند پا روی گذشته و آینده بگذاریم چرا که زمانی با خواب و زمانی با انواع فعالیتهای اقتصادی و تفریحی ما تلاقی پیدا میکند و ما با انتخاب اقامه اول وقت نماز از دام انواع بیماریهای روانی و افسردگی مربوط به گذشته نگری و اضطرابها و دلهره های آینده رهایی می یابیم.از طرفی در مرحله پیشرفته تر آن با تمرکز در زمان اقامه نماز باز بیشتر و بیشتر در زمان حال تمرکز نموده و افکارمان از دغدغه های گذشته و آینده رهایی مییابد و به جهان و خالق آن و فلسفه خلقت خود می اندیشیم چنانکه میبینیم تیر در وقت نماز از پای مبارک حضرت علی علیه السلام بیرون کشیده میشود. اما متاسفانه اکثرا در زمان اقامه نماز ذهنمان یا در پی حل مشکلات گذشته و یا در پی یافتن برنامه های آینده است . خداوند حضرت استاد مرحوم مولوی قندهاری را رحمت کند. ایشان تاکید بسیار بر اقامه نماز اول وقت و همچنین بر اقامه با کیفیت آن داشتند  چنانکه در هفته های آخر عمر که بعلت کهولت سن برگذاری نمازهای جماعت را تعطیل کرده بودند و در خلوت نمازها را اقامه میکردند برخی هفته ها که در روز خاصی اجازه داده بودند تا در محضرشان نماز جماعت بخوانیم قبل از نماز به من اعلام میکردند ذکر رکوع و سجود نمازهایشان هفت تایی است تا اگر بریم سخت است فرادی بخوانم و نماز را نیز در کمال آرامش و دقت و زیبایی بپا میکردند .از فرمایشات ایشان که قبلا در جلسات فرموده بودند این بود که ذکر رکوع و سجود نمازهای واجب را تا می توانید هفت تایی بخوانید و در صورت ضرورت سه تایی و همچنین از عدد هفت دو تا دو تا اضافه کنید و مثلا چند روز هفت تایی و بعد چند روز بعد نه تایی بخوانید تا عدد نوزده و از آن بیشتر نخوانید که ظرف ندارید و بعد مجددا دوتا دو تا کسر کنید تا به عدد هفت برسید البته همراه با ذکر صلوات و نماز را تجسم حروف الله میدانستند که اقامه تجسم الف الله و رکوع تجسم حرف لام و ه را تجسم سجده میدانستند.البته جهت اطلاع بیشتر دوستان میتوانند به سایت درخت سعادت که ۹ سخنرانی از ایشان موجود است مراجعه نمایند و از زبان خود استاد این مطالب را استماع بفرمایند .خداوند ایشان و تمامی مومنین صالح را رحمت کند.ارادتمند حسن زاده

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
4 سال قبل

سلام وتشكر از نكات خوبتان مانند هميشه ، جناب اقاي حسن زاده از شاگردان اقاي مولوي بجز ايت الله قرهي و خسروي كسي را ميشناسيد

Scroll to Top