بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 521
  • 1,689
  • 51,520
  • 451,852
  • 8,943,670

۱۹۰ – بقای کشور با کنترل مردم است یا کارگزاران حکومتی ؟

سلام و ادب و با ارزوی سعادت تمامی خادمین راستین مردم ایران
پرسنل ادارات و سازمانها و شرکتها معمولا سه گروهند : خودکار ، هلی و زوری .خودکار تمام وظایف را بطور کامل انجام و ابتکارات و خلاقیت خود را پیاده می کند ،
هلی فقط دستورات را انجام میدهد
و زوری از انجام دستورات هم با بهانه تراشی طفره رفته و انجام نمی دهد چنانکه در مقاله ای دیدم پرسنل شرکتی در انگلستان ۷ درصد خودکار و ۶۳ درصد هلی و ۳۰ درصد زوری بودند.
لذا لازم است مدیران ارشد با تصمیمات استراتژیک ادارات و سازمانها را تعالی بخشند که مثالی زیبا ماجرای وصیت نامه پادشاه است
نقل میکنند سالها قبل پادشاهی که دو پسر داشت فوت می کند و وزیران وصیت نامه اش را باز می کنند تا ببینند جانشینش کدام پسر است که می بینند نوشته برای انتخاب جانشین باید مسابقه اسب سوار ترتیب داده شود و انکه اسبش دیرتر به خط پایان برسد جانشین من است .پس از شروع مسابقه اسبها متوفق و هیچکدام حرکت نمی کنند زیرا اگر به خط پایان میرسید دیگری پادشاه میشد و این مسابقه به درازا کشیده و کشور به خطر افتاده بود. ماجرا را به پیر خردمندی می گویند و او راهکاری میدهد که مسابقه به سرانجام رسیده و جانشین مشخص میشود . و اما راهکار وی این بود که باید اسبهای دو پسر با هم تعویض شوند که در نتیجه هر کدام سعی میکند زودتر اسب برادرش را به خط پایان برساند تا او بازنده و خودش برنده مسابقه شود.

این داستان نمونه یک تصمیم استراتژیک است چنانکه دوستی پیشنهاد می کرد جهت مهار کوتاه مدت  اسب تورم یک اقدام استراتژیک این است که تمامی کسبه ملزم شوند قیمت خرید و فروش اجناس خود را در اتیکتهایی روی اجناس الصاق نمایند و کسانی که تخطی نمایند بشدت جریمه شوند .
در شرکتها معمولا با استخدام کارشناسان کنترل پروژه پیشرفت پروژه ها را رصد می شوند اما به نظر میرسد جهت موفقیت و تعالی کشور و ادارات و سازمانها راه اندازی چند بخش دیگر نیز ضروری است :
۱- واحد کنترل پروژه برای رصد کردن کایزن یا بهبود مستمر بخشها بر اساس برنامه ریزی استراتژی که برایشان تدوین شده ،

۲- واحد کنترل پروژه برای رصد کردن و ارزیابی عملکرد خودکار- هلی – زوری پرسنل برای تحلیل عملکردها و حذف افراد ناکارامد ،

۳- واحد رفاه جهت افزایش انگیزه کاری پرسنل که راه اندازی آن جهت بررسی نیازهای شخصی و خانوادگی پرسنل و افزایش اعتماد پرسنل به مجموعه و بالطبع خودکار شدن پرسنل بسیار موثر خواهد بود .

۴- واحد حمایت از محرومان جهت کسب دعای خیر انها برای بقا و رشد مجموعه مصداق ایه قران ” لان شکرتم لازیدنکم”.
همچنانه هر پرنده برای پرواز دو بال نیاز دارد مجموعه ها نیز برای رشد دو بال لازم دارد ؛ تخصص و تاییدات الهی که با کسب دعای محرومان جامعه و عدالت در میان پرسنل ، علت العلل رشد و خیر و برکت برای کشور و مجموعه ها خواهد بود .

۵- کنترل کارگزاران ، متاسفانه بعد از حدود چهل سال کشور ما اداره اطلاعات شاه را به وزارت ارتقاء داده و واحدهای حراست و …جهت کنترل مردم کشور راه انداخته غافل از انکه همچون پادشاهان موفق قدیمی نظیر کوروش بایستی اقدام نمود که سپاه جاویدان داشتند که چشم و گوش شاه بود و کارگزاران را کنترل می کردند نه مردم را .
عاقبت کنترل مردم به دیکتاتوری و عاقبت کنترل کارگزاران حکومتی به بسط عدالت و سعادت و رفاه جامعه منتهی خواهد گردید.
لذا ایجاد این واحد را برای بقای کشور و سازمانها و ادارات ضروری میباشد . در خاتمه مجددا خاطره واقعی مکاشفه دوستم اقای شیخ غلامعلی را یاداوری میکنم که فرمود شیخی در محله شان فوت نموده بود که او را در مکاشفه میبیند در حالی که گروهی از شهدا محاکمه اش می کردند که چرا در جبهه وقتی در مورد مزایای شهادت سخن می گفتی به کلامت اعتقاد نداشتی .زمانی نیز در تذکره الاولیاء‌ خواندم دو شیخ فوت میکنند که یکی بسیار عابد و اهل نماز شب و ..و دیگری کم عمل .شخصی اندو را در خواب می بیند در حالی که انکه عملش بیشتر بود دیرتر به بهشت رفت و علت را که سوال می کنند می گویند این عابد در دنیا دو عبا داشت و دیگری یکی و ” در اینجا یک عبا با دو عبا مساوی نیست و از ان عبای اضافی حساب می کشند “. یا در اسرارالتوحید خواندم شبی در بغداد اتشی افتاد و همه را در بر گرفت شیخ ما توبره اش را برداشت و سالم به کوه رفت و از انجا به مردم نظاره می کرد که از سویی به سوی دیگر می دویدند و گفت: ” قد نجا مخفون و هلک المثقلون ” به تحقیق نجات پیدا کردند سبک باران و هلاک شدند بار سنگینان ؛ کسانی که خدم و حشم داشتند تا امدند خدم و حشم را برهانند خودشان در اتش گرفتار شده و هلاک شدند . داشتن پست های مهم همین مصداق را دارد و در برزخ الهی  باید جوابگوی آن باشند .

با ارزوی سعادت و بهروزی احاد ملت بزرگ و شیعه ایران

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top